RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Teeja Arissen
Plaats Amsterdam
Datum 1 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik woon in een buitenwijk van Amsterdam (IJburg) en fiets 5 van de 7 dagen van de week naar en door de stad. Gedurende de laatste 5 - 10 jaar heb ik het aantal zogenaamde snorfietsen (gewoon scooters wat mij betreft) zien toenemen en ik ondervind dagelijks de hinder. Er had al lang iets moeten gebeuren! Daarom ben ik blij dat er een Maatregel is.
Na lezing wat de Maatregel inhoudt, ben ik toch teleurgesteld. Het had zoveel beter gekund. Er zijn verschillende vrijliggende fietspaden langs 50km wegen of fietspaden waar geen weg bij ligt (Nesciobrug en Oosterringdijk), die niet smal en misschien niet superdruk zijn, maar waar de scooters wel een gevaar zijn voor de fietsers. Het zijn fietspaden waar ze heel hard rijden. De Oosterringdijk is bovendien een tweerichtingen fietspad en daar zie ik vaak bijna-botsingen door scooters die met hoge snelheid fietsers inhalen en daarbij een tegemoetkomende fietser bijna van de weg af rijden. Een fietspad dat een bocht maakt is ook een gevaarlijke plek. Soms rijdt een scooter tegen de richting door de bocht en botst bijna frontaal op je. Het zijn juist de minder drukke fietspaden waar dit gebeurt. Ik weet van verschillende mensen in mijn omgeving dat ze niet meer durven te fietsen of door een aanrijding met een scooter iets gebroken hebben. Amsterdam Fietsstad? Amsterdam Scooterstad is het inmiddels.
Ik denk dat de Maatregel toegepast moet worden in een heel gebied en voor Amsterdam zou dat binnen de hele bebouwde kom moeten zijn. Dan pas wordt het echt veiliger.