Voorwaarden afsluiten telefoondienst bij niet-betaling sms-diensten

Geconsulteerd wordt de wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. Deze wijziging stelt voorwaarden aan operators, zodat het alleen nog mogelijk is om een consumenten af te sluiten van de telefoondienst bij niet betaling van Premium SMS-diensten als aan strenge voorwaarden is voldaan.

Consultatie gegevens

Publicatiedatum 02-09-2010
Einddatum consultatie 30-09-2010
Status Resultaat gepubliceerd
Type consultatie Ministeriële regeling
Organisatie Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Onderwerpen Netwerken

Publicatie reacties

Reacties worden gepubliceerd nadat de consultatie is gesloten. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.

Doel van de regeling

Al geruime tijd zijn er veel klachten over hoge telefoonrekeningen als gevolg van het onbedoeld en ongewild ontvangen van Premium SMS-diensten, zoals ringtones, wallpapers en chatberichten. Deze diensten betreffen niet het 'reguliere' SMS-verkeer en behoren niet tot de mobiele telefoondienst. Als consumenten deze Premium SMS-diensten niet betalen, kunnen zij wel worden afgesloten van hun mobiele telefoondienst. Doel van de regeling is dat consumenten bij niet betaling van een Premium SMS-dienst minder makkelijk worden afgesloten. Alleen onder strikte voorwaarden is dit nog mogelijk. Als de consument een klacht heeft ingediend over een Premium SMS-dienst dan mag afsluiten alleen als de klacht is onderzocht en ongegrond verklaard. In de regeling staat wat de telefonieaanbieder moet onderzoeken. Zo moet de consument de Premium SMS-dienst hebben afgenomen naar aanleiding van een “geïnformeerd besluit” (ofwel als aan relevante regelgeving uit het Burgerlijk Wetboek is voldaan). Voor diensten boven een bepaald drempelbedrag geldt bovendien dat de consument moet verklaren akkoord te zijn met afrekening van die SMS-dienst via de telefoonrekening. Het is aan de sector zelf hoe deze laatste voorwaarde ingevuld moet worden (bijvoorbeeld via een voicelog of pincode). Wordt de klacht ongegrond verklaard en is de consument het hier niet mee eens, dan kan hij binnen een maand klagen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie. De telefonieaanbieder moet de consument wijzen op deze mogelijkheid en hij mag de telefoondienst niet afsluiten zolang deze klacht in behandeling is.

Naast dit klachtensysteem bepaalt de regeling dat aanbieders van mobiele telefonie abonnementen (zowel prepaid als postpaid) moeten aanbieden, waarbij het in het geheel niet mogelijk is om Premium SMS-diensten af te nemen. Ook worden zij verplicht om te allen tijde Premium SMS-diensten te blokkeren als de abonnee daarom vraagt.

Doelgroepen die door de regeling worden geraakt

- Aanbieders van mobiele telefonie die incasso verrichten voor sms-diensten
- Alle consumenten die sms-diensten afnemen.

Indirect worden ook sms-dienstverleners (partijen die sms-diensten leveren) en contentpartijen (aanbieders van sms-content, zoals ringtones) getroffen. Operators zullen minder geneigd zijn om de incasso te vervullen partijen die sms-diensten op misleidende wijze aanbieden. Afdwingen van betaling via het opschorten of afsluiten van de telefoonrekening is immers aan banden gelegd.

Verwachte effecten van de regeling

Na deze wijziging van de regeling kunnen consumenten niet meer worden afgesloten van hun telefoondienst bij niet betaling van een Premium SMS-dienst wanneer er een klacht over deze dienst loopt, wanneer de consument bij het aangaan van de dienst slecht is geïnformeerd of is misleid, wanneer de consument niet de mogelijkheid heeft gehad om Premium SMS-diensten te blokkeren en wanneer hij of zij niet is gewezen op de mogelijkheid om naar de geschillencommissie te stappen. Bovendien zullen operators zorgvuldiger te werk gaan bij het aangaan van contracten voor het incasseren van SMS-diensten van derden.

Doel van de consultatie

In kaart brengen van de reacties van belangstellenden en belanghebbenden.

Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd

Op alle onderdelen van de regeling kan worden gereageerd.