Rookwarenbesluit

Reactie

Naam Pronk Import B.V. (Dhr Jean-Christophe Hollay)
Plaats Amsterdam
Datum 4 september 2015

Vraag2

De artikelen 9 en 10 van de Tabaksproductenrichtlijn bepalen verdergaande verpakkingseisen voor tabaksproducenten door een informatieve boodschap en gecombineerde gezondheidswaarschuwing op de verpakkingen te eisen. De gecombineerde gezondheidswaarschuwing bestaat uit een afschrikwekkende illustratie en tekst. De richtlijn geeft echter de keuzevrijheid aan lidstaten om andere voor roken bestemde tabaksproducten dan sigaretten, shagtabak en waterpijptabak vrij te stellen van de informatieve boodschap en de gecombineerde gezondheidswaarschuwing. In dit conceptbesluit is, in artikel 3.2, eerste lid, geen gebruik gemaakt van deze vrijstelling. Een gedifferentieerde aanpak ten aanzien van de verpakking van verschillende tabaksproducten kan namelijk onbedoeld de indruk wekken dat het ene product minder schadelijk voor de gezondheid is dan het andere. Dit moet worden voorkomen.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Wij zijn het niet eens met het over dezelfde kam scheren van alle tabaksproducten omwille van de volgende redenen:

- Pronk Import BV verkoopt in Nederland jaarlijks circa 1.000.000 in 89 verschillende verpakkingsvariëteiten (SKUs), d.w.z. gemiddeld 11.000 sigaren per SKU.

- Meer dan 40% van ons verkoopvolume betreft handgemaakte sigaren uit Latijns Amerika.

- Onze goedkoopste verpakking kost € 9,90 voor 20 cigarillos, onze duurste verpakking kost € 335 voor 20 sigaren. De duurste sigaar in ons assortiment kost € 410 per stuk.

- Onze sigaren en cigarillo’s worden gerookt door een volwassen publiek van met name gelegenheidsrokers.

- Wij onderschrijven het uitgangspunt van de Tabaksproductenrichtlijn dat jongeren moeten worden beschermd.

- De Tabaksproductenrichtlijn schrijft echter ook voor dat er voor de etikettering van sigaren, cigarillo’s en pijptabak specifieke regels moeten gelden omdat deze producten hoofdzakelijk door oudere consumenten en kleine delen van de bevolking worden gerookt.

- Het principe van illustraties, bedacht voor het afschrikken van jongeren, gaat bijgevolg verloren.

- Artikel 11 van de Tabaksproductenrichtlijn bevat de specifieke etiketteringsregels voor sigaren, cigarillo’s en pijptabak.

- Het niet toepassen van artikel 11 is in schril contrast met eerdere communicaties vanuit de Nederlandse overheid sinds 2013, waarin de focus van de richtlijn op jongeren en het maken van een onderscheid tussen sigaretten en shag enerzijds en sigaren, cigarillo’s en pijptabak anderzijds steeds werd onderschreven.

Vraag7

In paragraaf 5 van de nota van toelichting wordt een inschatting gemaakt van de regeldruk (administratieve lasten) voor de sector die zou kunnen ontstaan bij vaststelling van het conceptbesluit. Administratieve lasten zijn de kosten voor het bedrijfsleven om te voldoen aan informatieverplichtingen voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid.

Bent u het eens met de inschatting van de genoemde lasten? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet en heeft u concrete suggesties ter verbetering?
Wij zijn het niet eens omwille van de volgende redenen:

- Onze sigaren, pijptabakken en cigarillo’s worden hetzij per hand hetzij in een semi industriële omgeving vervaardigd. Het uitgangspunt van artikel 11 van de richtlijn is de noodzaak dat er voor de etikettering van pijptabak, sigaren en cigarillo’s specifieke regels moeten gelden. Dit is gelinkt aan de volwassen rokers en de grote verscheidenheid en de lage verkoopvolumes.

- Ons gelijk stellen aan sigaretten en shag is niet simpelweg te regelen door middel een druk op de knop. Het niet toepassen van artikel 11 is zeer nadelig en kostbaar voor de kleine –en middelgrote (familie)bedrijven.

- De gevolgen voor regeldruk zoals toegelicht onder punt 5 in de nota van toelichting zullen proportioneel veel zwaarder gedragen worden door de spelers in sigaren en pijptabakken: oude verpakkingen moeten worden vernietigd, nieuwe verpakkingen moeten worden ontworpen, de 2 foto’s plus 2 of zelfs 3 tekstwaarschuwingen kunnen slechts met de hand of door zeer dure nieuwe machines worden aangebracht waardoor veel van onze SKUs van de markt zullen verdwijnen omdat de volumes simpelweg te klein worden.

- Voor Pronk Import schatten wij de eenmalige kosten voor het vernietigen van oude verpakkingen plus het ontwerpen van nieuwe verpakkingen in op circa € 400.000. De jaarlijks terugkerende kosten ten gevolge van kleinere verpakkingsbestelhoeveelheden en het handmatig aanbrengen van waarschuwingsstickers schatten wij in op circa € 100.000. Kortom, bedragen die in verhouding tot ons kleine verkoopvolume disproportioneel hoog zijn en voor een onderneming van onze omvang niet of nauwelijks op te brengen zijn.

- In het geval dat gezondheidswaarschuwingen voor verpakkingen van sigaren, pijptabakken en cigarillo’s aan dezelfde eisen dienen te voldoen als sigaretten en shag zijn de huidige geformuleerde richtlijnen zeer onduidelijk tot zelfs onrealiseerbaar: door het ontbreken van een maximum van 45cm2 conform artikel 11 lid 4 van de richtlijn zullen wij op onze kisten met handgemaakte sigaren extreem grote fotowaarschuwingen ter grootte van 65% moeten aanbrengen, om maar niet te spreken over de onmogelijkheid om twee 65% fotowaarschuwingen plus twee 50% tekstwaarschuwingen (samen 115%!) aan te brengen op sigarentubes.