Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

Reactie

Naam gemeente Gouda (mr J van den Berg)
Plaats Gouda
Datum 14 februari 2020

Vraag1

In het wetsvoorstel is bepaald dat bij een beschikking met resultaatbeschrijving altijd een ondersteuningsplan wordt opgesteld. Het ondersteuningsplan maakt deel uit van de beschikking met resultaatbeschrijving.
Vindt u het wenselijk om ook bij een beschikking met een tijdsduurbeschrijving een ondersteuningsplan verplicht te stellen? Zo ja, welke redenen heeft u daarvoor?
Nee, wij zetten vraagtekens bij de wijze waarop het wetsvoorstel de rol van de aanbieder in het toekenningsproces regelt (artikelen 2.3.2 vierde lid sub h en 2.3.5, zesde lid ). Het ziet er naar uit dat de zorgaanbieder een verplichte rol in het toekenningsproces krijgt die verder gaat dan het samen met de cliënt maken van een ondersteuningsplan op basis van de resultaatbeschikking. De aanbieder is ook degene die de ondersteuning mag gaan leveren. Wij vinden dit een vorm van ongewenste belangenverstrengeling die ook niet past bij beschikking met tijdsduurbeschrijving.

Vraag2

Via het wetsvoorstel wordt geregeld dat geschillen over de uitvoering van maatwerkvoorzieningen in eerste instantie bij de gemeente kunnen worden aangekaart. Het gaat dan om alle typen maatwerkvoorzieningen: diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen een andere maatregelen. Is dit praktisch uitvoerbaar? Zo nee, waarom niet?
Nee, dit betekent een stijging van de uitvoeringslast en juridisering van een privaatrechtelijk geschil.

Waarom is het wenselijk een gang naar de burgerlijk rechter te voorkomen? Dit wordt enkel gemotiveerd op pagina 12 van de MvT door te stellen dat het burgerlijke rechtsgang duur is.
Er wordt geen relatie gelegd de aard van een privaatrechtelijk geschil tussen de cliënt en aanbieder.
Dat de gemeente hierin de geschilbeslechter moet zijn is opmerkelijk in het kader van een onafhankelijke klachtbeoordeling.
Ook de relatie met resultaatgerichte beschikking wordt niet toegelicht. Is deze vorm van geschilbeslechting nodig om resultaat gericht indiceren in te voeren?

Vraag3

Zijn er andere punten in het wetsvoorstel die naar uw mening aandacht behoeven of die het ontwerp kunnen versterken?
Wij verwachten dat deze wijziging zal leiden tot en toename van het aantal (eenvoudige) klachten bij de gemeente, een stijging van de uitvoeringslast en in het algemeen meer juridisering. Voor de cliënten voorzien we een langere procedure voordat de klacht wordt opgelost.
Verder lijkt geen rekening gehouden te zijn met de doelgroep, waaronder cliënten met begeleiding Wmo. Dit kan tot ingewikkelde procedures leiden over kwaliteit en vraag of zorg in de ogen van cliënt wel volstaat.