Wijziging Regeling voertuigen, RDW als goedkeuringsinstantie bijzondere bromfietsen

Reactie

Naam drs B Sturm
Plaats Middelburg
Datum 19 december 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Voor alle duidelijkheid: Deze internetconsultatie gaat alleen over het wetsvoorstel om de RDW in te stellen als onafhankelijke goedkeuringsorganisatie voor bijzondere bromfietsen. De technische eisen voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) komen op een later moment aan de orde. Hiervoor volgt dan opnieuw een internetconsultatie.
Geachte leden van de Tweede Kamer,

Sinds enkele jaren ben ik in het bezit van een e-step die voldoet aan de TUV in Duitsland. Het is een zeer degelijke e-step met verlichting, remlicht, schijfremmen etc. Tevens is er de mogelijkheid tot het plaatsen van een kentekenplaatje. Als brave burger ging ik ervan uit dat als een rijtuig, in dit geval de e-step, dat toegestaan is in een ander land dat lid is van de Europese Unie, en daar voldoet aan alle wettelijke eisen die Europa stelt, en met name de eisen van Duitsland, dat dan automatisch dit rijtuig, lees e-step, ook is toegestaan in Nederland. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn en is de Europese integratie op dit gebied nog verre van voltooid.

Als regulier weldenkend mens lijkt mij dat, ondanks dat er een elektromotor aanwezig is, de regelgeving het best ondergebracht kan worden bij de elektrische fietsen. Het vermogen van de motor is relatief laag evenals het gewicht van de e-step en de maximum snelheid is lager dan de elektrische fiets. Deze eigenschappen wegende lijkt mij het risico en de impact van ongelukken vergelijkbaar als die van de doorsnee elektrische fiets.

Inmiddels loopt de wetgeving enorm achter op het overgrote deel van de andere Europese Unie landen en zijn er al tienduizenden e-steps in omloop in Nederland,al dan niet in gebruik van kinderen op de openbare weg. Deze vertraging is naar mijn mening m.n. het gevolg van het tragische ongeluk met de Stint nabij Station Oss-West in september 2018. Hoe tragisch ook, ongelukken zullen altijd gebeuren, ook met door en door geteste rijtuigen die later een technisch defect tonen, dat al dan niet te reproduceren is. Naar mijn mening is de regering door dit incident met de enorme media aandacht verlamt geraakt en heeft de regelgeving op de lange baan geschoven, zoals met wel meer zaken in dit land, waardoor de overheid helaas geen daadkracht (meer) toont en ongeloofwaardig is geworden...

Kortom, alstublieft, houd de regelgeving simpel en uitlegbaar en breng het onder bij de elektrische fiets. De mensen in dit land zullen dan eindelijk legaal gebruik kunnen maken van hun al in het bezit zijnde e-step, u dankbaar zijn, en uiteindelijk toch vergevingsgezind...