Wijziging Regeling voertuigen, RDW als goedkeuringsinstantie bijzondere bromfietsen

Reactie

Naam W van der Gaag
Plaats Rotterdam
Datum 4 januari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Voor alle duidelijkheid: Deze internetconsultatie gaat alleen over het wetsvoorstel om de RDW in te stellen als onafhankelijke goedkeuringsorganisatie voor bijzondere bromfietsen. De technische eisen voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) komen op een later moment aan de orde. Hiervoor volgt dan opnieuw een internetconsultatie.
In deze consultatie-ronde reageerde ons Comité al eerder (reactie lebbing). Met een bijlage. Daarvan blijken de links niet te werken. Hierbij opnieuw dezelfde bijlage. Zodat nu wel de aangehaalde bronnen met één muisklik te vinden en te verifiëren zijn.
Ondertussen:
Ons pleidooi om e-steps te legaliseren -en wettelijk gelijk te stellen met (e-)fietsen- mag niet gelezen worden als een pleidooi voor toelating van déélsteps. Waarmee bedoeld worden: e-steps die door commerciële bedrijven op of aan de openbare weg worden gestald om ze zonder toezicht ter verhuur aan te bieden.
Plegen die bedrijven met hun felgekleurde en overal geparkeerde, achtergelaten en omvergewaaide deelfietsen en -scooters nu al een aanslag op de openbare ruimte, in steden als Parijs is die aanslag (door 11 verschillende aanbieders met méér dan 15.000 deelsteps ("trottinettes") in volle omvang te zien.
Ons pleidooi geldt voor de e-step in particulier bezit. Zoals de fiets. Omdat ze relatief goedkoop zijn, licht, opvouwbaar, als handbagage mee te nemen en zelfs op 3 hoog achter passen. E-steps zouden o.i. niet door commerciële aanbieders op straat uitgebaat mogen worden.

Wil van der Gaag
Comité Leve Levs
levelev2021@gmail.com

Bijlage