Passend onderwijs

Reactie

Naam De Onderwijsspecialisten (dhr. J. Steinvoorn van)
Plaats Doetinchem
Datum 9 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn naam is Jitse van Steinvoorn en ik ben teamleider van een groep ambulant begeleiders van De Onderwijsspecialisten, regio Achterhoek.
Mijn ractie op het wetsvoorstel, zoals het er nu ligt, vind ik in de basis positief. Het is goed, dat er een nieuwe wijze van zorgtoedeling in het onderwijs komt, waarbij stempels worden voorkomen bij leerlingen. Echter, door enorm te korten in het budget voor deze maatregelen, wordt de positieve grondgedachte bij dit wetsvoorstel onderuit gehaald. Mijn ervaring is, dat scholen enorm opzien tegen de taakverzwaring, aangezien de begeleidingsmogelijkheden voor de leerling met extra hulpvragen, sterk minder wordt. Er moet meer gedaan worden met minder geld. Het probleem wat te voorzien is binnen de scholen is het feit, dat leerkrachten en docenten nu al worden overvraagd t.a.v. het begeleiden van hun leerlingen. Dit wordt meer, in dit wetsvoorstel. Scholen zullen niet opgewassen zijn tegen deze taakverzwaring. Het zal leiden tot meer thuiszitters, omdat de zorgvragen de mogelijkheden van de school gaan overstijgen. Zeker in het VO zal het wegvallen, of inkrimpen van de reboundvoorziening, leiden tot meer thuiszitters.
In het geval van leerlingen met een lichamelijke handicap, zullen meerdere leerlingen het regulier onderwijs niet meer kunnen volgen, aangezien de hulpvragen de mogelijkheden van de school zullen overstijgen en er te weinig financiën zullen zijn om deze begeleiding vorm te kunnen gaan geven.
Docenten schrikken enorm, als zij nu te horen krijgen, dat de AB uit de school zal verdwijnen en meer een bovenschoolse zorgvoorziening zal worden, mits het SWV deze keuzes maakt.
Veel kennis en expertise zal verdwijnen, doordat gespecialiseerde mensen niet meer ingezet kunnen worden in het onderwijs.
Een goed alternatief om de grondgedachte van het Passend Onderwijs door te kunnen voeren in de praktijk van alledag, is om het huidige budget op dit niveau te houden en de in te voeren Prestatiebeloning te schrappen. Dat scheelt 294 miljoen euro. Bijna het bedrag wat bezuinigd moet worden. Deze geluiden komen steeds meer naar voren in de scholen. Prestatiebeloning in het onderwijs is iets waar scholen en directies niet op staan te wachten en weinig meerwaarde zal hebben voor de leerlingen zelf.