Passend onderwijs

Reactie

Naam Mgr. Hanssenschool (G. Winkens)
Plaats Hoensbroek
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik reageer als ambulant begeleider REC 2 van de Mgr. Hanssenschool.
Vanaf augustus 2012 sneeuwt een groot aantal van onze dove, doofblinde, ernstig slechthorende leerlingen en leerlingen met taalspraakstoornissen onder binnen het regulier onderwijs omdat ze niet de juiste begeleiding en ondersteuning zullen krijgen. De vraag is of het reguliere onderwijs ooit in staat is deze gespecialiseerde vorm van onderwijs te verzorgen.
Daarom vind ik het belangrijk dat begeleiding door cluster 2 onderwijs ook voor onze leerlingen in het reguliere onderwijs bij wet geregeld wordt.
Communicatie en taal zijn onmisbaar in ons leven en in de ontwikkeling van kinderen. Het zijn basisvoorwaarden die alleen door het behouden en ontwikkelen van expertise op deze groep geboden kan worden. Noodzakelijke kennis raakt versnippert en gaat verloren als deze ondersteuning over de vele individuele scholen en door het hele land gespreid wordt.
Behandel cluster 2 daarom op alle punten als cluster 1!
Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de juiste kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte binnen haar leerling populatie goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt.
Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2!
Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen de reguliere school met betrekking tot de zorg voor de leerlingen met betrekking in communicatie en taal. De ambulant begeleider vanuit het speciaal onderwijs overbrugt deze kloof en is bij uitstek in staat de zorg rondom de leerling te organiseren en met behulp van zijn expertise de leraar in het regulier onderwijs te coachen. In de toekomst zullen deze kinderen met kansen op uitstroom met diploma tussen wal en schip vallen.
Er is geen onderbouwing te vinden voor het feit dat er voor een groot deel van onze leerlingen zo fors wordt ingegrepen in de ambulante begeleiding.
U kunt als Minister zorgen dat het regulier onderwijs gebruik moet maken van de reeds beschikbare expertise binnen het cluster 2 onderwijs!
Leerlingen met een ernstige taalspraakstoornis kunnen de begeleiding die zij nodig hebben in het regulier onderwijs straks niet meer krijgen. Daardoor bestaat er een reële kans dat zij sneller instromen in het speciaal onderwijs of wel langer op een cluster 2 school blijven.