Passend onderwijs

Reactie

Naam REC Rivierenland (Drs. HM Sieljes)
Plaats Nijmegen
Datum 8 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Drs. H.Sieljes, docent Frans en ambulant begeleider VO/MBO voor leerlingen met lichamelijke beperkingen en chronische ziekten (cluster 3) èn moeder van een rugzakleerling cluster 2 ESM.
Mijns inziens zijn er andere wegen (als het dan persé moet binnen Min.Onderwijs) om te bezuinigen, bv. door de prestatiebeloning voor leraren 5 jaar uit te stellen. In elk geval zou het beschikbare geld voor AB gelabeld moeten worden, zodat het niet in de financierigstekorten van het reguliere onderwijs verdwijnt.
Ik heb de volgende argumenten:
1. Jarenlang opgebouwde expertiseèn ervaring (in de revalidatie / onderwijs sector in mijn regio al sinds 50 jaar!!) zou verloren kunnen gaan en dit is kapitaalvernietiging;
2. Deze bezuiniging levert misschien op de korte termijn geld op, maar op de langere termijn hogere kosten op andere departementen (sociale zaken vanwege de ontslaguitkeringen van onderwijspersoneel en WIA uitkerningen van personeel regulier onderwijs dat een burn out krijgt, justitie, volksgezondheid door toename jeugd- en medische zorg door de toename thuiszitters;
3. Inconsistent overheidsbeleid: men wil integratie, deze bezuinigingen veroorzaken echter juist segregatie; WEC wilde juist kinderen kansen bieden, Passend Onderwijs geen kind tussen wal en schip...
4. Zolang de opleidingen van docenten geen aandacht besteden aan pedagogische en didactische aspecten van leerlingen met beperkingen, verwachten we teveel van het reguliere onderwijs. bovendien kan een docent in het VO (die gemiddeld 200 leerlingen per dag ziet) onmogelijk alle handelingsadviezen zelf bedenken die bij de enorme diversiteit aan ziektebeelden horen.
5. Cie. Dijsselbloem heeft geadviseerd om geen stelselwijziging meer door te voeren zonder draagvlak...Doe je dat toch dan worden opnieuw de leerlingen de dupe, met èn zonder beperking.