Passend onderwijs

Reactie

Naam OBS de Spiegel (mevr. Y. Augustinus)
Plaats Maastricht
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als Intern begeleider vind ik het een goede zaak dat alle leerlingen wanneer dit mogelijk is naar het reguliere onderwijs vlak bij huis kunnen gaan. Maar ik voorzie dat leerkrachten niet voldoende uitgerust zijn met de passende kennis om daadwerkelijk alle kinderen te kunnen begeleiden. Het is zeer aan te raden voldoende specialismen in school te krijgen en meer handen in de klas. In een klas met circa 30 leerlingen is het nu al vaak moeilijk om elk kind te begeleiden naar zijn/haar behoeften. Er wordt al gewerkt op diverse zorgniveaus en daarbij horen dan niet de leerlingen met een zwaarder geindiceerde stoornis of handicap. Wanneer je als leerkracht al die niveaus op een goede manier wil managen, heb je ook veel tijd en vooral kennis nodig om dit goed gedegen voor te bereiden. Dit betekent dat een leerkracht nog meer administrateur wordt van zijn klas. Terwijl de hoofdtaak ligt in kennis overdragen. Ik voorzie dat , wanneer er niet meer hulp/handen in de klas komen, de leerkrachten gaan afhaken en daarbij is het reguliere onderwijs niet gebaat.
Een cursusje dat globaal de problematieken en begeleidingsmogelijkheden behandeld is naar mijn mening niet voldoende. De echte zorgleerling heeft recht op een een goede aanpak en geen experiment.
De kinderen die nu in het speciaal basisonderwijs zitten, zijn daar niet voor niets terecht gekomen. De reguliere school heeft dan al al het uitertste gedaan wat binnen de mogelijkheden ligt van regulier onderwijs.
De "gewone" leerkracht is niet opgeleid om alle gedragsstoornissen van kinderen adequaat te begeleiden en ik denk dat dit middels een cususje niet veel beter zal worden.
Dus laat de specialismen van de mensen in het speciaal onderwijs niet verloren gaan, omdat deze mensen nu door ontslag een baan elders gaan zoeken en niet meer beschikbaar zijn voor onderwijs.