Machtigingswet oprichting Invest-NL

Reactie

Naam KVNR (M.L. Van Noort)
Plaats Rotterdam
Datum 27 maart 2018

Vraag1

Wilt u reageren? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of door een document te downloaden.
- De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) juicht de komst van Invest NL toe. Relevantie voor de KVNR is tweeledig: enerzijds is er een nauwe link tussen export en scheepvaart en anderzijds verlangt de energietransitie een omslag in brandstofgebruik. 90% van de wereldhandel gaat via de internationale scheepvaart en Nederland is een significante speler. Om die positie te behouden/ uit te bouwen is naast integraal (internationaal) overheidsbeleid goede toegang tot financiering nodig. De kenmerken van de scheepvaart - een lange levensduur van schepen (veel langer dan de looptijd van een gemiddelde banklening), korte termijn contracten en een internationale waardeketen - verlangen een andere toegang tot financiering dan de huidige.
- Scheepvaart is de meest duurzame manier van transport mits de innovatiekracht van de sector benut wordt. De spagaat die ontstaat, is dat schepen die hun uitstoot verminderen, deze investering niet zo terug zien in de cash flows. Voor groen vervoer wordt nog niet betaald in de zeevaart en in een mondiaal opererende sector zijn er altijd schepen die goedkoper zijn o.a. door andere regelgeving. Dat betekent dat de mogelijkheden die de scheepvaart heeft om bij te dragen aan de energietransitie onvoldoende benut worden door marktimperfecties. Invest NL kan de sector een impuls geven door te werken met andere financieringsmodellen en wellicht ook spelers zoals pensioenfondsen. Een ouder voorbeeld is de rol die EKF (Denemarken) heeft gespeeld met PensionDanmark in de stimulans van offshore wind.
- Kennis/ kunde van fondsbeheer en de kapitaalmarkt is nodig, maar wij pleiten ook voor expertise binnen de Raad van Commissarissen en evt. de Raad van Bestuur ten aanzien van:
o de maritieme sector. Het is een van de topsectoren van de Nederlandse industrie die zorgt voor een versterking van enerzijds de export, anderzijds innovatie.
o alternatieve/ nieuwe wijzen van financiering om bestaande patronen te doorbreken.
- Invest NL kan een brug slaan tussen het bestaande instrumentarium en bestaande organisaties. Daarvoor is een goede samenwerking met de banken, de ministeries van Financiën en EZK, de topsectoren en NL International Business nodig evenals kennis van de beschikbare fondsen en regelingen. Er wordt nog te fragmentarisch gewerkt en sluiten regelingen vaak net niet goed op elkaar aan.
- Allerbelangrijkst is dat Invest NL van start gaat. Nederland is een van de weinige Europese landen zonder financieringsloket.