Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam A.E.P Hoekstra
Plaats Leeuwarden
Datum 25 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Waarom wordt er niet gekeken naar het buitenland? (Bijv. Verenigde Staten, Engeland, Belgie, Australie)

In meerdere landen wordt TO op een vrije manier gegeven en blijkt uit onderzoek dat geen negatieve gevolgen zijn, zelfs positieve. Zo hoeven we zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden en wordt er empirisch onderzoek gedaan naar de vragen die hier gesteld wordt.

Ook is gebleken dat er geen toename is van thuisonderwijzers in de landen waar dit gebruikelijker is. Dit aantal is al jarenlang stabiel. TO wordt daarmee minder beladen en openlijker, wat welke inspectie dan ook eenvoudiger maakt.

Deze klimaatverandering lijkt mij hoe dan ook een vooruitgang.

Daarnaast is het onmogelijk om binnen TO standaard kwaliteitsnormen te stellen omdat iedere thuisonderwijzer anders is en zijn/haar onderwijs specifiek richt op de behoefte van zijn/haar kind.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het aantonen van deze bekwaamheid is in het buitenland niet nodig gebleken. Want onderzoeken laten zien dat kinderen TO volgen gewoon kunnen functioneren in de maatschappij, net zoals mensen die regulier schoolonderwijs hebben gevolgd.

Een ouder die ervoor kiest om thuisonderwijzer te zijn, maakt zo'n bewuste keuze dat aan zijn/haar pedagogisch-didactische bekwaamheid niet getwijfeld dient te worden.