Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Thuisonderwijzers (Drs. S. Keijzer en W.S. Meijer)
Plaats Krimpenerwaard
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wij geven, vanwege onze levensovertuiging, thuisonderwijs op basis van een rechtmatige vrijstelling van de LpW 5b. Ons kind ontdekt, speelt, zingt, knutselt, sport, en leert overal waar het kan (in het bos, in het museum, op het strand, op de fiets, onderweg in de auto, in de bibliotheek, samen met andere kinderen en uiteraard ook thuis). Het kind geniet met volle teugen van het mooie leven dat het leidt doordat het thuisonderwijs krijgt. Ons kind leert vanuit een intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. De sociale contacten van ons kind zijn uitstekend te noemen mede omdat de peergroup bestaat uit een zeer diverse groep mensen van 1-99 jaar uit verschillende landen in Europa.
We lazen met verbazing uw nieuwe wetsvoorstel. Wij zijn een absolute voorstander van het recht op thuisonderwijs voor ieder gezin in Nederland en geloven in onderling toezicht d.m.v. intervisie en verenigingen maar als we het gehele voorstel lezen en analyseren, dan komen we tot de conclusie dat er onmogelijk enige serieuze inspraak is geweest van de partijen uit het werkveld zoals het Keurmerk Thuisonderwijs en de thuisonderwijs verenigingen NVVTO en TOV.
Dit wetsvoorstel rammelt juridisch gezien aan alle kanten en komt over als een snel afgeraffeld stuk. U benadert thuisonderwijs op een schoolse manier waarbij ouders, die nu met passie, opoffering en toewijding hun eigen kinderen onderwijzen, over één kam worden geschoren met particuliere B3 scholen, en zo (juridisch)ernstig tekort worden gedaan en hun privacy ernstig wordt geschonden. Wij proeven zoveel angst en wantrouwen uit uw wetsvoorstel. Waar is dit feitenlijk op gebaseerd? Alle wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat er met de thuisonderwezen kinderen in Nederland niets mis is. De sociaal-emotionele ontwikkeling verloopt beter dan de kinderen die naar school gaan, er is veel persoonlijke liefde en aandacht en onderwijs op maat. Wereldwijd wordt thuisonderwijs gezien als een geweldige manier om een kind al vroeg kennis te laten maken met onze maatschappij en vele uitvinders, artiesten, ondernemers en wereldleiders zijn thuis onderwezen (bijv. Thomas Edison). Dit voorstel maakt het thuisonderwijs zoals wij dat nu geven, onmogelijk en schendt onze huidige grondrechten, is dat uw plan?

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Wat u hiermee bedoelt is niet concreet genoeg gedefinieerd, evenals het fictieve probleem dat u probeert op te lossen.
Wij hebben de overtuiging dat ouders die kinderen willen krijgen, opvoeden en onderwijzen, hiervoor geen pedagogisch-didactische bekwaamheid hoeven aan te tonen aan de overheid. Er zijn talloze (internationale) onderzoeken gedaan naar de kwaliteit van thuisonderwijs, waaruit blijkt dat ouders prima in staat zijn om hun eigen kinderen te onderwijzen, ongeacht hun vooropleiding. Wat ons wel een goed idee lijkt is dat de overheid vrijblijvend materialen ter beschikking stelt aan de thuisonderwijzende ouders om hen te inspireren en ondersteunen op pedagogisch-didactisch gebied.