Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Bart van der Pol
Plaats Ede
Datum 6 december 2016

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik meen dat het goed is om niet alleen bijzondere gevallen, maar structureel te bekostigen. De kosten die normaal gesproken gemaakt worden voor de kinderen op bekostigde scholen is niet verwerkt in het hoofdstuk administratieve lasten. Dat zou ik graag wel verwerkt zien worden.

*Ik verwacht positieve effecten van de eerste stap die de wetgever zet in de richting van tijdelijke bekostiging. Het zou niet passend zijn om kinderen en ouders die vanwege richtingsbezwaar of andere bezwaren niet een plek vinden in het uitgebreide onderwijssysteem van Nederland, te ontberen van de middelen om vorm te geven aan andere onderwijsvormen. Het zou goed zijn om in het kader van de nieuwe wetgeving "Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen", ook ruimte wordt gegeven voor thuisonderwijs wat aan de kwaliteitsnormen doet. Zeker nu de wetgever ook kwaliteitseisen gaat stellen zou de wetgever de Nederlandse cultuur laten floreren door ruimhartig te zijn met diversiteit.

*Ik overzie nog niet goed of dit voorstel werkbaar gaat zijn. Het hangt er sterk van af hoe eenvoudig de administratieve procedure is. Omdat de procedure rondom richtingsbezwaar nu ook niet eenvoudig door gemiddelde burger te vinden/uit te voeren is zie ik in de eerste instantie het huidige voorstel als niet goed werkbaar, tenzij.

*evt. risico's zijn mijns inziens deels weggenomen door een kwaliteitsnorm te stellen. Waar eerder een risico ligt is in het onderwijzen van niet grondwettelijke normen en waarden. Ik zou mij zorgen maken over onderwijs dat leert dat er geen vrijheid van geweten en geen vrijheid van godsdienst is. Ik zou mij zorgen maken dat vrouwen onderdrukt worden. Tegelijk koester is de minderheid die (nu nog) de mogelijkheid krijgt van de wetgever om een hoeder van 'soevereine' (onderwijs)normen en waarden te delen met een nieuwe generatie en daarmee zelfbewuste burgers vormt. Kortom, niet-bekostigd onderwijs is een deugd voor de samenleving en veel van de huidige onderwijsvolgers kunnen een instrument zijn tegen de polarisatie van de samenleving.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ja, aan de ene kant creëer je wellicht Griekse Olympiërs. Aan de andere kant, zodra deze jonge talenten uit het zicht raken van klasgenoten vervalt ook de inspiratiefunctie die zij kunnen hebben op andere kinderen.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht dat hiervan meer gebruik gemaakt gaat worden, ik maak me echter zorgen dat de aanwezigheid van kinderen bij een langdurig verblijf ook zou kunnen dienen voor het plezier van de ouders en dat de balans betreft de voortgang van het kind onvoldoende is.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als vervolg van vraag 1< fijn dat de wetgever hier meer aandacht aan geeft.
* ik meen positieve effecten te zien. Maar vind het belangrijk dat thuisonderwijs naar de geest van de wet moet handelen. De toezicht zou daarmee geen tegenpartij vormen maar een positieve kracht die bevorderlijk werkt/adviseert ten gunste van het kind.
*ik meen dat het voorstel werkbaar is.
*het risico is dat door toename van de regeldruk geen gunstige relatie ontstaat tussen burgers en overheid. Dit risico zou te mitigeren zijn door de extra administratieve lasten van thuisonderwijzers te bekostigen.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Ik heb een vriendin uit India die een studie heeft gevolgd aan een beroemde Universiteit. Haar oma vroeg haar, hoeveel studies heb je eigenlijk nodig om pedagogisch-didactisch bekwaam te zijn? Ik vond die vraag wel treffend, omdat ik in het onderwijs vaak merk dat veel bekwaamheid te vinden is bij de oudere leerkrachten. Terwijl de jonge leerkrachten soms beter geschoold zijn, missen ze soms die bekwaamheid omdat deze maar in beperkte mate theoretisch is aan te leren. Daarom vind ik dat deze bekwaamheid niet met formele kwalificaties aangetoond moet worden, maar dat en gemotiveerde persoonlijkheid hierbij voldoende zou moeten zijn. Wel vind ik het belangrijk, dat bij een vermoedde onbekwaamheid een test of psychologisch onderzoek op zijn plaats is. dit alles met de mogelijkheid op een onafhankelijke second opinion.