Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam C. Mosselman
Plaats Ooltgensplaat
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ons inziens wordt in het wetsvoorstel geen recht gedaan aan het unieke karakter en de mogelijkheden bij het geven van thuisonderwijs. Wanneer wij onze kinderen thuis lesgeven is dit niet te vergelijken met het onderwijs in een klas. Onze ervaring is dat ieder kind heel uniek is en op zijn eigen manier leert. Een kind met veel gevoel voor taal, leert op een jonge leeftijd snel lezen. Terwijl datzelfde kind op rekenkundig gebied pas later rijp kan zijn voor een bepaald niveau. Met het huidige voorstel zijn wij bang dat we onze kinderen op bepaalde gebieden moeten gaan pushen, om te voldoen aan de voor zijn leeftijd gestelde leerdoelen. Als een kind intrinsiek gemotiveerd is, leert het veel sneller.

In het voorstel krijgt de onderwijsinspectie naar onze mening een veel te bepalende rol. Zelfs voordat ouders pas echt aan thuisonderwijs gaan beginnen, moet er al een gedetailleerd onderwijsplan gekeurd worden om überhaupt thuisonderwijs te mogen gaan geven. Onze ervaring leert dat je hier als ouders in moet groeien en dat er gedurende de gehele dag onderwijsmomenten zijn. Bovendien vinden wij dat onze privacy ernstig geschonden wordt, wanneer de inspectie in ons huis komt. Doordat het wetsvoorstel o.a. op dit punt nog lang niet concreet genoeg is, vinden wij dat we veel te veel afhankelijk zijn van de willekeur van de persoon die op bezoek zou komen.

Als de huidige voorstellen in ongeveer deze vorm doorgevoerd worden, dan zou het ook zeer terecht zijn wanneer kinderen die reeds op school zitten en daar om allerlei redenen totaal niet op hun plaats zitten, voor ieder nieuw schooljaar alsnog in geschreven kunnen worden voor thuisonderwijs.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De HBO-eis die in het wetsvoorstel wordt genoemd, is totaal geen garantie voor pedagogisch-didactische bekwaamheid. Daarentegen kan iemand met een MBO diploma heel goed beschikken over pedagogisch-didactische bekwaamheden. Ons inziens zou veel meer ingestoken moeten op mogelijkheden om ouders te ondersteunen hierin. Dit zou bijvoorbeeld goed mogelijk zijn in de vorm van collegiale consultatie, eventueel via een thuisonderwijsvereniging als TOV.

Thuisonderwijsouders kunnen naaste familieleden of vrienden vragen om hun pedagogisch-didactische vaardigheden te omschrijven.

Bijlage