Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Dr. Robert Slagter
Plaats Enschede
Datum 30 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Fijn dat dit voorstel ervoor zorgt dat kinderen via thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen.
Toch gaat het voorstel inhoudelijk nog uit van het denken dat kwalitatief goed onderwijs alleen volgens een jaarlijks vastgesteld plan, op een specifieke geografische locatie, in een specifieke taal kan plaatsvinden, waarbij de manier waarop de gestelde doelen bereikt worden ook nog gecontroleerd moet worden. Hiermee gaat het voorstel voorbij aan inzichten die in het bedrijfsleven, en zelfs binnen de overheid, inmiddels al gemeengoed zijn over tijd- en plaatsonafhankelijk werken, eigen verantwoordelijkheid, management vanuit vertrouwen, en flexibele (agile) vormen van werken.
Vanuit mijn werk als adviseur (ook bij de overheid) zie ik hoe de effectiviteit van organisaties vergroot wanneer zij deze moderne manieren van werken omarmen. Om op een effectieve manier onderwijs van een hoge kwaliteit te kunnen bieden hoort daarom volgens mij wetgeving die wel eisen oplegt aan het resultaat, maar niet onnodige restricties oplegt aan de manier waarop dat resultaat bereikt wordt.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Er zijn verschillende mogelijkheden om de pedagogisch-didactische bekwaamheid van een thuisonderwijzer aan te tonen. Persoonlijk spreekt een onafhankelijke certificering mij aan, vergelijkbaar met het Keurmerk Thuisonderwijs.

Een andere belangrijke bron van pedagogisch-didactische bekwaamheid is de netwerkstructuur waarin, in onze eigen ervaring, veel thuisonderwijzers op dit moment opereren. Deze netwerken worden gebruikt voor regulier contact, het gezamenlijk verzorgen van lessen, maar ook voor intervisie, en het bespreken en uitwisselen van kennis over lesmethoden en lesmateriaal. Net als de ecosystemen en netwerken die in het midden- en kleinbedrijf in Nederland zorgen voor innovatie en effectieve dienstverlening, zorgen deze netwerken bij thuisonderwijs voor ontwikkeling van bekwaamheid en nieuwe inzichten.