Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Drs. R. Awad
Plaats buitenland
Datum 30 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nvt op onze situatie

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nvt op onze situatie

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
M.i. moet het voor ouders die langdurig in het buitenland verblijven, ook mogelijk zijn om (tijdelijk) voor thuisonderwijs te kiezen. De specifieke omstandigheden van zo'n verblijf maken vaak onderwijs op maat noodzakelijk. Zo zou het nodig kunnen zijn dat de kinderen extra taalonderwijs moeten of willen volgen of les in het Engels krijgen. Ik denk dat die mogelijkheid ook een verbreding en zeer nuttige/leerzame ervaring is voor de leerlingen.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het is goed dat er kwaliteitsnormen zijn waaraan voldaan moet worden.
Echter is het m.i. niet goed daar vooropleidingseisen (HBO-eis) voor de ouders aan te verbinden. Dan is de vrijheid van onderwijs in het geding; zo kunnen immers niet alle ouders kiezen voor thuisonderwijs. Het is ook nooit bewezen dat een HBO of WO opleiding nodig is voor succesvol thuisonderwijs geven.
De inspectie moet in goed overleg met de ouders gedaan moet worden. Dus geen onverwachte huisbezoeken. Dat is inbreuk op de privacy van het gezin en straalt wantrouwen uit naar de ouders. (Naast het feit dat het ook niet praktsch is. Daarbij komt dat onderwijs overal plaats kan vinden en ook elk moment van de dag, en niet, zoals op school, alleen op bepaalde tijden/dagen en bijna altijd in het klaslokaal.
Tevens zijn er vele methoden van onderwijs en zou de onderwijsinspectie hier rekening mee moeten houden. De vraag is of een inspectie bekwaam zal zijn om dit te beoordelen, het lijkt mij dat het voor een inspecteur van scholen moeilijk is omdat werkwijzes vaak totaal anders zijn dan die op scholen. Een betere optie zou kunnen zijn bij een vereniging van thuisonderwijzers een soort 'intercollegiale toetsing' toe te passen en samen met andere ouders te leren en te kijken wat beter kan.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Ouders die ervoor kiezen TO te geven doen dit heel bewust en nemen vaak heel lang de tijd om dit voor te bereiden. Ook leren ze veel van elkaar in contacten met andere ouders (door ontmoetingen dan wel social media/e-mail). Ik denk dat het feit dat het kind leert en vooruitgang vertoont, voldoende is om te stellen dat de ouder kennelijk zijn/haar taak goed uitvoert. Dus geen HBO-eis! Het feit dat iemand wel of niet een HBO-diploma heeft, zegt helemaal niets. Iemand met een MAVO diploma kan daarvoor gekozen hebben uit gemakszucht of door andere omstandigheden, maar kan een veel hoger niveau bereiken of al hebben door levens-/werkervaring/zelfstudie. Anderszijds kan iemand met een WO opleiding misschien heel succesvol zijn in zijn opleiding/werk maar dat wil ook nog niet zeggen dat hij/zij didactisch bekwaam is en goed kinderen les kan geven. Ik denk dat de ouders zelf hun beperkingen heel goed kennen en daarvoor ook maatregelen kunnen nemen zoals bijvoorbeeld cursussen online voor moeilijkere vakken (of vele andere mogelijkheden) en dat het dus het belangrijkst is te kijken naar evt. lesplannen en voortgang van het betreffende kind.