Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam R Meijer
Plaats Beverwijk
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Thuisonderwijs zou in mijn ogen een volwaardige vorm van onderwijs moeten zijn in de wet.
Het specifieke karakter van Thuisonderwijs vereist ook een aparte status binnen de leerplichtwet.
Hiervoor zouden eigen specifieke voorwaarden moeten bestaan binnen de leerplichtwet.
Thuisonderwijs vergelijkbaar maken aan schoolonderwijs zou betekenen dat thuisonderwijs op een schoolse manier gegeven moet gaan worden. Het zgn 'schooltje spelen thuis'.
Dit is niet alleen onwenselijk maar ook niet werkbaar.
Daarnaast vraag ik mij af op welke wijze de onderwijsinspectie toezicht zou moeten gaan houden op onderwijs situaties die zeer persoonlijk en op individueel niveau worden aangeboden aan het kind. Het specifieke karakter van Thuisonderwijs is op geen enkele wijze vergelijkbaar met het onderwijs op een school waar volgens vaste onderwijsplannen aan ieder kind hetzelfde wordt aangeboden.
Thuisonderwijs inlijven binnen de leerplichtwet: Ja
Toezicht door de onderwijsinspectie: Nee

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De vraag zou moeten zijn of het noodzakelijk is een pedagogische- didactische bekwaamheid te moeten hebben om je eigen kind te onderwijzen.
Dit wordt ook niet gevraagd van ouders in algemene opvoedingszaken.
Is een ouder niet dagelijks bezig zijn kind iets te leren. Het vormen van een mening of het aanleren van omgangsvormen. Het omgaan met verkeer en de regels daarbij. Een ouder is dagelijks bezig met het aanleren van vaardigheden van het kind. Waarom zou rekenen en taal, aardrijkskunde en geschiedenis daarin anders zijn?
Mijn oudste dochter heeft net haar HAVO diploma gehaald en bereidt zich nu voor op een HBO studie bestuurskunde.
Zolang ouders zelf kunnen lezen en schrijven zie ik geen probleem om een kind niet te kunnen begeleiden naar een opleidingsniveau wat de potentie van het kind recht doet.