Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam nvt (BA R Dusseldorp Saran)
Plaats Leiden
Datum 31 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
niet relevant

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
niet relevant

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
niet relevant

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht negatieve effecten, zoals vermindering van kwaliteit van het onderwijs (want meer tijd aan administratie besteed), minder zelfvertrouwen bij de kinderen en verhoogde stress voor het gezin.

Dit voorstel is niet werkbaar in mijn situatie als ouder. Met uitsluitend Nederlands als voertaal, kan ik mijn thuisonderwijs niet meer doen. Ik ben Canadees van geboorte en heb mijn hele werkzame en onderwijsleven in het Engels gedaan, totdat ik in Nederland kwam wonen met mijn Nederlandse partner. Ik geef mijn PO-kinderen 4 dagen in de week in het Engels les, in alle vakken met uitzondering van Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis. Dit wordt namelijk op de 5e dag door mijn echtgenoot verzorgd op zijn vaste verlofdag. Het voorstel zou dit onmogelijk maken, terwijl onze kinderen zich zo uitstekend ontwikkelen. Ook de eis dat het onderwijs alleen in Nederland mag plaatsvinden, is voor ons onwerkbaar, omdat we voor hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling hun onderwijs ook in mijn thuisland Canada en het VK verzorgen, waar ze niet alleen familie en vrienden hebben, maar ook onderdeel van de thuisonderwijsgemeenschap zijn. De kerndoelen zijn voor ons niet richtinggevend, omdat wij ons op breder dan het NL curriculum richten, zoals high school VS/Canada, en in ons een op een onderwijs maatwerk geven aan de kinderen. PO-toets is ook onnodig, potentieel stressvol voor onze kinderen en onze maatwerk-leerlijn doorbrekend. Het huisbezoek vinden wij veel te ver gaan vanuit privacy oogpunt; het voedingscentrum komt ook niet bij ons thuis kijken wat we in de koelkast hebben. Prima om een gesprek met een thuisonderwijsexpert op een andere locatie te hebben, zoals museum, bibliotheek of elders, waar wij ons familie-onderwijs ook doen. Thuisonderwijs vindt namelijk absoluut niet uitsluitend thuis plaats. Met de HBO-eis kan ik met mijn bachelorgraad nog wel uit de voeten, hoewel ik het een onredelijke eis vindt voor mijn collega-thuisonderwijzers, die allen ter zake kundig zijn, maar niet allen een HBO-graad hebben.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Door dit toe te lichten in onderwijsplan, met daarin verwijzing naar ervaring en evt opleiding van de thuisonderwijzenden ouder(s).