Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam AG Lok -ten Brinke
Plaats Maasmechelen
Datum 23 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het is mooi dat de overheid tegemoet komt waar ouders zien dat het beter met hun kind gaat op een andere school, welke ze anders niet kunnen betalen. Zolang dit dan niet een plicht wordt voor kinderen waarvoor het reguliere onderwijs niet geschikt is. Wij kiezen voor thuisonderwijs en zouden graag die vrijheid krijgen (op dit moment wonen we als Nederlanders in het buitenland omdat we de vrijheid van het geven van thuisonderwijs nog niet gekregen hebben, in afwachting van de wetswijzigingen). Risico is dus dat dit door de overheid bekostigde onderwijs een verplichting wordt, die niet alle kinderen verder helpt. Zo werden wij via de overheid gesubsidieerd in het leerlingenvervoer naar de school van onze dochter. Dat dit vervoer het hele schoolproces ontzettend vermoeiend maakte werd niet erkend; de kosten werden immers vergoed? Niet alles is in geld goed te praten!

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dat lijkt me heel mooi! Als hiermee talent en school gecombineerd kan worden, lijkt me daar niets op tegen! School is ook maar een gebouw; natuurlijk kunnen leerlingen op andere plekken en tijden hetzelfde leren!

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit lijkt me een heel goede zaak. Kinderen (en volwassenen!) leren nergens meer dan door samen te reiden. Alles wat op school in de boeken onderwezen wordt, komt nu in de praktijk terug. Het reizen laat andere culturen ontmoeten, leert respect voor andere mensen, omgaan met nieuwe situaties, omgaan met geld, verschillende talen, sociale contacten, enz. enz. Mijn vraag zou eerder zijn: wat is de reden dat dit tot nu toe niet kan?? Het biedt alles wat je een kind als leerkracht en ouder toewenst. Het maakt wereldburgers van kinderen, het vormt hun karakter.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
In veel landen is dit al wettelijk geregeld. In het land waar wij nu naartoe gevlucht zijn, komt de onderwijsinspectie op bezoek om te kijken of we een goed lesplan hebben, welke materialen we gebruiken, samen in gesprek te gaan. Aan het eind van de basisschool doen de kinderen mee aan het examen dat andere kinderen die op school zitten ook krijgen. Bij een heel aantal ouders ligt het verlangen om hun kinderen zelf te onderwijzen in plaats van hen hele dagen uit te besteden. Kinderen krijgen maatwerk, de kinderen zitten goed in hun vel en komen tot bloei. In Nederland is dit vrij onbekend omdat het niet toegestaan wordt, in andere landen leveren thuisonderwijs gezinnen de beste studenten! De kinderen kunnen de hele dag door begeleid worden in kennis vergaren, karaktervorming, omgaan met anderen, dagelijkse situaties, enz. Met de toestemming tot het geven van thuisonderwijs voorkom je dat sterke, stabiele gezinnen moeten vluchten naar het buitenland. En natuurlijk moet er een manier te vinden zijn om het onderwijs te kunnen inspecteren, zoals dat nu ook al in andere landen gebeurt. Voor mij in de rol als ouder zou dit heel werkbaar zijn.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Een ouder mag op dit moment zijn of haar kind tot 5 jaar thuis onderwijzen. Er worden geen vragen gesteld of de ouder hier pedagogisch en didactisch toe bekwaam is. Op het consulatiebureau wordt de ontwikkeling van het kind al bijgehouden. Gaat het goed met het kind en leert het nieuwe dingen bij, dan kun je ervan uit gaan dat de ouders op een positieve manier opvoeden en over pedagogisch-didactische bekwaamheid beschikken. Wat mij betreft kunnen de kinderen daarna ook gevolgd worden. Niet in een sfeer van 'oordeel' en 'op zoek gaan naar waar het mis gaan'. Maar door regelmatig te testen of een kind op kennisgebied vooruitgang boekt (didactisch) en regelmatig op huisbezoek te komen en de sfeer te proeven (pedagogisch). Maar het blijft de vraag in hoeverre dit aangetoond moet worden. Bij ouders die hun kind naar school sturen wordt de pedagogische bekwaamheid ook niet gecheckt. Wanneer je dit zou willen checken, zou dit denk ik bij alle ouders moeten gebeuren, van schoogaande en niet-schoolgaande kinderen. Didactische bekwaamheid is wel iets dat echt bij onderwijs komt kijken, maar kinderen kunnen gewoon getoetst worden en kijken of er vooruitgang is geboekt. Het mooie aan thuisonderwijs is, dat je het kind passend onderwijs kunt geven. Ik zou dus geen strakke lijn aanhouden dat elke kind op dezelfde leeftijd hetzelfde moet kunnen, maar er kan wel worden gekeken naar de persoonlijke vooruitgang.