Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam J.M de Vos-Beckers
Plaats Loenen
Datum 14 december 2016

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Op zich lijkt detachering mij een goede zaak. Probleem is dat hoe het nu voorgesteld wordt kinderen eerst kapot moeten gaan vóór er openingen komen. Die zijn dan maar voor een jaar: Wat daarna? Moet het kind weer terug naar de school waar het kapot ging. Zeer slecht plan. Ik stel voor alle kinderen waarvan ouders óf hulpverleners öf school denken dat zij elders beter passen ( B3 school, prive docenten etc), beschikking moeten krijgen over een onderwijsvoucher die zij vrij kunnen inzetten in het belang van hun kind. Ik zeg dit als schoolleider waar ik bijna dagelijks te maken heb met kinderen die uitvallen uit het regulier systeem en door de starre wet en regelgeving kapot gaan. Ouders die werkelijk met de handen in het haar zitten. Het voorstel is een doekje voor het bloeden maar lost niet wezenlijk wat op.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Prima hoor, maar waarom alleen toptalenten in sport en cultuur? Wat met de technische toptalenten, of de talenknobbels. En de sociale toptalenten....En al die talenten die onderpresteren op school terwijl zij hoogbegaafd zijn? Kortom wie bepaalt wat een toptalent is? Ieder kind is wat mij betreft een toptalent. Ja, en ieder kind zou wat mij betreft aan deze regeling moeten kunnen deelnemen. En overigens wat is "onderwijs volgen" Is dat alleen de boekjes van de basisschool doorwerken en toetsen maken? Of kan dat ook zijn viool studeren, voetballen of een robot ontwerpen...

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Prima voorstel. Een reis naar het buitenland is vaak veel leerzamer dan thuisblijven....Ook hierbij komt de vraag? Wat is onderwijs? Wanneer heet iets onderwijs?

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Deze maatregel beperkt de onderwijsvrijheid! Vrijstelling van leerplicht is een basisrecht dat eerder versoepeld zou moeten worden, zodat ook mensen die hun kind al hebben ingeschreven op een school, een beroep op deze wet kunnen doen. Nu worden de thuisonderwijzers gedwongen schooltje te spelen en gaat men er vanuit dat ouders niet capabel zijn om het onderwijs vorm te geven, of daar mensen voor "in te huren". Overheid, vertrouw op je burgers en grijp in bij wie dat vertrouwen wordt beschaamd in plaats van iedere spontane activiteit of eigenzinnige opvatting de grond in te boren met formulieren, wetten, regels testen en toetsen. Er is toch ook geen minimumeis gesteld aan het krijgen en opvoeden van kinderen? Als het misgaat wordt ingegrepen, eerder is het een basisrecht van de ouder.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De vraag is óf ze dat moeten aantonen en langs welke lat dat gelegd wordt. Ik vind deze toetsing uitgaan van een wantrouwen en betutteling, terwijl het een basisrecht is van ieder mens om zijn eigen kinderen op te voeden, en dus te onderwijzen. Wie is de overheid om daar ineens eisen aan te stellen? Wat mij betreft komt de overheid pas in actie als er sprake is van kindermishandeling of ontoelaatbare handelingen. Toetsing kan alleen op grond van gangbare regelgeving zoals diploma's etc. Ik ken best heel wat mensen die heel bekwaam zijn op het gebied van onderwijs en opvoeding, en anderen met de juiste papieren aan wie ik een kind niet zou toevertrouwen....

Bijlage