Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Ing. S. A. Alberts
Plaats ALMERE
Datum 29 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
n.v.t.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
n.v.t.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
n.v.t.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel voegt in mijn rol als leraar thuisonderwijs niet concreet iets toe aan de kwaliteit van de opleiding van mijn kinderen. Op zekere aspecten werkt het voorstel belemmerend:
i. Plaats van het onderwijs
ii. Onderwijsplan
iii. Leerdoelen regulier onderwijs
iv. Onaangekondigde inspectie

Ad. i, onze visie bij thuisonderwijs is dat we het kind/ de leerling veelvuldig in aanraking willen laten komen met sportieve, culturele, natuur, religieuze en sociale aspecten. Dit zal op regelmatige basis buitenshuis gebeuren en komt ten onzes inziens ten goede aan de kwaliteit van de opleiding van het kind/ de leerling. Ons bezwaar is dat hier geen rekening mee lijkt te worden gehouden in het voorstel.

Ad. ii, onze visie en doelen willen we los van het voorstel al vaststellen in een opleidingsplan, omdat we van mening zijn dat dit de kwaliteit van het thuisonderwijs ten goede komt. Het is echter onduidelijk wat de toetsingscriteria vanuit de overheid is. Het plan is dat thuisonderwijs maatwerk is en dat het plan zekere aanpassingen gedurende het jaar toe staat ten einde het onderwijs aan het kind/ de leerling zo goed mogelijk te geven.

Ad. iii, onze leerdoelen wijken in zekere mate af van de leerdoelen van het reguliere onderwijs. Natuurlijk zijn er overeenkomsten in de leerdoelen, maar er zijn ook verschillen. Leerdoelen worden soms eerder of soms later gehaald dan in het reguliere onderwijs gebruikelijk is. Met name doordat het karakter van het thuisonderwijs maatwerk voor het kind/ de leerling is.

Ad. iv, we vinden het geen probleem dat er inspecties plaatsvinden. Onderwijsinspectie is welkom om de vorderingen en toestand van het onderwijs te inspecteren. Gezien punt i. zal het onderwijs op regelmatige basis buitenshuis plaatsvinden. In het voorstel lijkt het erop dat hier geen rekening mee wordt gehouden en dat het onderwijs altijd thuis zou moeten plaatsvinden.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Uit veelvuldig Amerikaans onderzoek omtrent thuisonderwijs is gebleken dat kinderen/ leerlingen die thuisonderwijs hebben genoten een gelijkwaardig of beter niveau hebben dan kinderen die van regulier onderwijs komen. Het is naar mijn mening dan ook niet nodig om aan te tonen dat een thuisonderwijzer pedagogisch-didactische bekwaamheden heeft. Een belangrijke factor is de motivatie van thuisonderwijzer(s) en zeker bij het onderwijzen van eigen kinderen is die motivatie zeer groot. De keuze tot het geven van thuisonderwijs is een weloverwogen keuze, die veel offers van de ouders vergt. Het lijkt mij daarom niet goed om deze kleine groep extra te belasten met het aantonen van allerlei bekwaamheden die getoetst zouden moeten worden door commerciële instellingen. Dit zou betekenen dat Euro’s die ten goede zouden moeten komen aan goed onderwijs aan de kinderen/ leerlingen ten koste gaat aan allerlei commerciële instellingen.