Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Streampartner (Directeur MMP Prakken)
Plaats Zeewolde
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nee dit is niet werkbaar. Geen van de kwaliteitsnormen is steunend of helpend voor de thuisonderwijzers. Dit holt thuisonderwijs uit, en dat gaat ten koste van kinderen die nu prima functioneren en ontwikkelen. Thuisonderwijs is geen probleem dat opgelost moet worden. Dit wetsvoorstel is juist een probleem dat terug moet naar de tekentafel. Of liever: in de prullenbak en opnieuw beginnen. En dan ècht luisteren naar het veld.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Waarom zou een ouder zijn deugdelijkheid moeten bewijzen over zijn eigen kinderen? Van schoolonderwijzers moet dat, omdat zij de verantwoordelijkheid hebben over andermans kinderen. Maar ouders hoeven hun deugdelijkheid niet te bewijzen of te verdedigen naar de overheid. De kinderen zijn niet van de overheid maar van de ouders, zie burgerlijk wetboek.
Onverschillige ouders kiezen echt niet voor thuisonderwijs, het is veel gemakkelijker om de kinderen naar school te doen. Dan kom je geen tegenstand of vooroordelen van de omgeving tegen, en een overheid die je je recht op gewetensbezwaren niet wil toekennen. Thuisonderwijs geven is hard werken, sterk zijn, en alles over hebben voor je kinderen. Hun belang voor je eigen belang stellen. Dat mensen kiezen voor thuisonderwijs laat al zien dat ze goed hebben nagedacht, dat ze zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid, en dat ze hulp in zullen schakelen waar dat nodig is.