Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam C.A. Sattoe-Pauw
Plaats Voorthuizen
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Op dit moment voldoen wij aan alle eisen die de huidige wet nu stelt. In het nieuwe wetsvoorstel proef ik veel wantrouwen van de overheid naar ons als ouders die het beste uit onze kinderen willen halen. Dit voelt niet fijn. Thuisonderwijs is niet zo maar iets dat wij even gaan doen, maar een weloverwogen overtuiging waar wij alle energie in stoppen om onze kinderen als zelfstandige, bewuste individuen voor te bereiden op de maatschappij. Dit begint niet bij de leeftijd van 5 jaar, maar vanaf de geboorte leren wij de kinderen. Wij kennen onze kinderen door en door en weten waar hun behoeftes en interesses liggen, hun zwakke en sterke kanten, juist karaktervorming wat erg belangrijk is en wij als ouders kunnen voortdurend hen daarbij begeleiden. De ene keer wat sneller, andere keer even een stapje terug, maar dat geeft niet, omdat de tijd en ruimte is om dat te kunnen. Dit geeft veel rust in het leven van een kind in deze toch drukke maatschappij. Wij leren niet alleen thuis, controle of toezicht zou voor ons een inbreuk zijn op onze privacy. En ook niet controleerbaar. Wij leren overal: thuis, aan tafel, in de tuin, in de winkel, in de dierentuin, op de fiets, onderweg in de auto van a naar b, spelen met elkaar. Wij leren dat het leren in het leven leuk is.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Als ouder wil ik het beste voor mijn kind, zal er alles aan doen om er zoveel mogelijk uit te halen. Er wordt veel energie en tijd gestopt in het zoeken naar materiaal wat past bij mijn kind, de contacten met andere thuisonderwijs gezinnen, intervisie, evt lidmaatschap van een vereniging die thuisonderwijs ondersteunt. De pedagogisch didactische bekwaamheid is mi ook niet te controleren in de thuissituatie omdat deze ver af staat van het schoolsysteem, waar een leraar voor een klas staat van 25-30 kinderen.