Aanpassingswet normalisering rechtspositie ambtenaren

Reactie

Naam R Vermeeren
Plaats Capelle aan den IJssel
Datum 16 februari 2018

Vraag1

Worden er nog wijzigingen van wetten gemist?
Graag uw bijzondere aandacht voor de uitleg bij artikel 2, onderdeel i, van de Ambtenarenwet 2017 in het algemeen deel van de MvT (p. 4-5):
wanneer is openbaar gezag de kernactiviteit van een privaatrechtelijke rechtspersoon. Dat is van belang om te bepalen of een privaatrechtelijke rechtspersoon onder de Ambtenarenwet 2017 valt en dus overheidswerkgever wordt. In de memorie van toelichting wordt voorgesteld om aansluiting te zoeken bij artikel 37 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen. Als dat artikel van toepassing is, dan wordt de rechtspersoon overheidswerkgever. Daarnaast wordt een rechtspersoon overheidswerkgever als deze uitsluitend wettelijke taken (op centraal of decentraal niveau) uitoefent die openbaar gezag inhouden maar waarop artikel 37 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen formeel niet van toepassing is.

Kunt u uit de voeten met deze uitleg? Acht u deze uitleg voldoende uitgewerkt? Wat betekent dit in de praktijk voor uw organisatie?
De voorstellen ogen discriminatoir. Zo wordt er onderscheid gemaakt in de aanstelling tussen de verschillende (bijzondere) (opsporings)diensten. Hiervoor ontbreekt een goede onderbouwing. Anders dan dat de overheid grip wil houden op bepaalde diensten.
Voor huidige ambtenaren zoals nu bijv de Belastingdienst gelden beperkende maatregen. Zoals bijvoorbeeld bij Nevenwerk maar ook in het aansprakelijk zijn voor gedrag van gezinsleden. In hoeverre worden deze maatregelen/ voorschriften in overeenstemming gebracht met nieuwe werk- en gedragsverhoudingen