Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit

Reactie

Naam Zero-e (mevr. Elske van de Fliert)
Plaats Amersfoort
Datum 6 november 2020

Vraag1

He t u vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van het besluit en de toelichting reageren.
Momenteel mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s in Europa niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. De EU scherpt die eisen versnelt aan. In deze regeling wordt uitgegaan van maximaal 96 g/km in 2026, over zes jaar. Voor zakelijk verkeer. Dus voornamelijk voor verkeer dat met leaseauto's gereden worden die meestal niet ouder zijn dan vijf jaar. Mijns inziens zal deze regeling dus bijzonder weinig bijdragen aan de CO2 uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit, helemaal als we bedenken dat deze ritten ook nog eens deels met het OV, fiets en (elektrische) deelmobiliteit (zoals de OV-fiets of elektrische deelscooters) worden uitgevoerd.
Het gaat er hooguit voor zorgen dat bedrijven die dit nu niet doen, dit inzichtelijk gaan maken. Dat is op zichzelf positief, maar draagt niet bij aan CO2 reductie.