Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2679 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Herimplementatie Europees strafrecht

    Dit wetsvoorstel bevat, naar aanleiding van twee ingebrekestellingen vanuit de Europese Commissie, wijzigingen van de Overleveringswet ter herimplementatie van het kaderbesluit inzake het Europees aanhoudingsbevel en een wijziging van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht ter herimplementatie van het kaderbesluit racisme en vreemdelingenhaat.

  • Wet nationaal opkoopverbod

    De ernst van de huidige wooncrisis, de noodzaak om de prijs opdrijvende instroom van vermogen aan banden te leggen en de nadelen van de huidige Wet opkoopbescherming en tijdelijke verhuur zijn reden om dit voorstel voor een Wet nationaal opkoopverbod in te dienen. De kern van dit wetsvoorstel is dat de Nederlandse woonsector wordt gedefinancialiseerd. De wet garandeert dat woningen niet langer ongereguleerd kunnen worden omgevormd tot huurwoning. Hiermee garanderen we de originele functie van woningen: gebruik voor bewoning.

  • Wijziging Boetebeleidsregel ACM 2014

    Met deze beleidsregel wordt de Boetebeleidsregel ACM 2014 gewijzigd. In de Boetebeleidsregel is nader uitgewerkt op welke manier de Autoriteit Consument en Markt invulling geeft aan haar bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen als zij een overtreding constateert van een wettelijke bepaling waarvoor zij als toezichthouder is aangewezen. De huidige wijziging betreft:

  • Wet actualisering lichaamsmateriaalwetgeving

    Dit wetsvoorstel wijzigt wetgeving over het doneren van lichaamsmaterialen, zoals nieren, huid en stamcellen. Huid wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het behandelen van mensen met brandwonden. Je wilt dat dit veilig gebeurt. Dit wetsvoorstel zorgt er daarom voor dat de donatie veilig is voor de patiënt die het lichaamsmateriaal krijgt en de mensen die doneren. 

  • Verlenging geldigheidsduur tijdelijke chauffeurskaarten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten aanpassen. Met de aanpassing wordt de geldigheidsduur van de tijdelijke chauffeurskaart van vier naar zes maanden verlengd. Hierdoor krijgen deelnemers aan het leer-werktraject voor taxibestuurders meer tijd om een officiële chauffeurskaart te behalen.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders in verband met de werkzaamheden voor verplichte bevragingen

    Gerechtsdeurwaarders moeten om hun werk goed te doen vaak controleren of een adres klopt. Dat kan digitaal maar kost tijd om te doen en moet altijd en zorgvuldig gebeuren. Een deurwaarder wordt betaald voor zijn werk door de kostenveroordeling in procedures waarin de (schuld)eiser gelijk krijgt.

  • Wijziging van de Regeling beslagvrije voet

    Mensen moeten voldoende middelen overhouden om in de basale kosten van levensonderhoud te kunnen voorzien. Hiervoor dient de beslagvrije voet. Een beslaglegger moet de beslagvrije voet in acht nemen. Door middel van deze regeling wordt de Regeling beslagvrije voet op twee punten gewijzigd. Ten eerste wordt de termijn van de tijdelijke ophoging van de beslagvrije voet vanwege hoge woonkosten vastgesteld op 18 maanden. Ten tweede wordt de modelmededeling gewijzigd.

  • Regeling nadere eisen toelating identificatiemiddelen WDO

    De wet digitale overheid (Wdo) maakt het voor burgers mogelijk om veiliger in te loggen bij de overheid. Het wordt mogelijk gemaakt om naast DigiD ook private inlogmiddelen te gebruiken.

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.