Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2674 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Verplichte brandveiligheidskeuringen als onderdeel van de aangescherpte aanpak stalbranden

    Met dit besluit moeten veehouders verplichte brandveiligheidskeuringen uit laten voeren op hun veehouderijlocatie. Door deze verplichte keuringen zullen naar verwachting het aantal stalbranden waarbij dieren dood gaan en het aantal dode dieren minder worden. Één verplichte keuring is de brandveiligheidskeuring. Deze keuring moet de veehouder ieder jaar laten uitvoeren. Het doel van deze keuring is om de veehouder meer bewust te laten worden van de brandrisico’s op de veehouderijlocatie en om het brandveiligheidsmanagement op de veehouderijlocatie beter te maken. De andere verplichte keuring is een keuring van de elektra, en als deze aanwezig is aan de zonnestroominstallatie, op de veehouderijlocatie. Deze keuring moet de veehouder ten minste één keer per 5 jaar uit laten voeren en de grotere veehouderijlocaties moeten deze keuring ten minste één keer per 3 jaar uit laten voeren. Deze keuringen zijn onderdeel van de aangescherpte aanpak van stalbranden, zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 8 oktober 2021 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 XIV, nr. 7). Met dit besluit worden een aantal aanbevelingen opgevolgd uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) op 24 maart 2021.

  • Wijziging BRO voor drinkwaterbedrijven

    De wijziging ziet op het aanwijzen van drinkwaterbedrijven als bronhouder voor de basisregistratie ondergrond (BRO). Met het oogmerk dat deze bedrijven vanuit hun eigen bedrijfsvoering gegevens uit het domein grondwater aan de BRO gaan leveren. Voorts wordt de Wet basisregistratie ondergrond op enkele kleinere punten aangepast.

  • Wijzigingsbesluit tenuitvoerlegging

    Met dit wijzigingsbesluit worden de nadere regels over het tijdelijk of voor onbepaalde tijd verlenen van strafonderbreking ondergebracht in het Besluit tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen. Nu is dit geregeld op het niveau van een ministeriële regeling. Het nieuwe regelgevende kader is grotendeels gebaseerd op de huidige regels, maar is waar nodig geactualiseerd. Daarbij is de aansluiting met het Wetboek van Strafvordering en met de wetten die zien op de overdracht van de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen aan andere staten verbeterd.  

  • Wet invoering meldplicht arbeidsongevallen en vergewisplichten uitleners

    Uitlener en inlener worden samen verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden van ingeleende werknemers. Nieuw in het wetsvoorstel is dat ook het uitzendbureau ernstige en dodelijke arbeidsongevallen van haar uitgeleende werknemers moet gaan melden. Daarnaast is het uitzendbureau verplicht om na een bedrijfsongeval te controleren of er voldoende maatregelen zijn genomen zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan.

  • Wet EU-informatievoorziening Staten-Generaal

    Over steeds meer aangelegenheden die ons dagelijks leven raken worden besluiten op het niveau van de Europese Unie genomen, zoals wetgeving op terrein van klimaat, digitalisering, migratie en de interne markt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt aan regels over hoe de regering de Tweede en Eerste Kamer informeert over deze en andere aangelegenheden van de Europese Unie (EU-informatievoorziening). De regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de Tweede en Eerste Kamer het werk van de regering in de Europese Unie goed kunnen controleren en zelf ook invloed kunnen uitoefenen op besluiten van de Europese Unie. De regels zijn gebaseerd op afspraken die de regering en de Tweede en Eerste Kamer in de afgelopen jaren met elkaar hebben gemaakt over EU-informatievoorziening.

  • Wijziging Waterschapsbesluit herziening regels voor beleidsvoorbereiding en verantwoording

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Waterschapsbesluit voor. Dat betreft hoofdstuk 4 (beleidsvoorbereiding en verantwoording) en 5 (de accountantscontrole). Aanleiding is het streven om het Waterschapsbesluit zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, dat vergelijkbare regels bevat voor provincies en gemeenten. Ook vindt een algemene actualisatie plaats naar aanleiding van ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van vennootschapsbelasting voor overheden.

  • Besluit tarieven diergezondheidsheffing 2024

    U moet diergezondheidsheffing betalen als u meer dieren heeft dan

  • Besluit splitsing Landelijke eenheid

    De Adviescommissie voor de Landelijke Eenheid (de commissie Schneiders) heeft in haar rapport “Ruimte voor slagvaardig politiewerk” geadviseerd de organisatie van de Landelijke eenheid te splitsen in twee nieuwe gelijkwaardige eenheden, met ieder een samenhangend takenpakket, te weten de Eenheid landelijke operaties en expertise en de Eenheid landelijke opsporing en interventies. Onderhavig ontwerp splitst de Landelijke eenheid van de politie conform dat advies.

  • Erkende maatregelenlijst (EML) en terugverdientijdmethodiek glastuinbouwsector

    De bestaande energiebesparingsplicht wordt aangescherpt, waardoor ook inrichtingen waarop het kostenvereveningssysteem reductie CO₂-emissies (hierna: CO₂-sectorsysteem) voor de glastuinbouw ziet, per 1 juli 2023 onder deze verplichting vallen. Deze regeling wijzigt de activiteitenregeling milieubeheer in verband met deze actualisatie. In bijlage 10c zijn de erkende maatregelen voor verduurzaming van het energiegebruik opgenomen, waarmee door deze inrichtingen invulling kan worden gegeven aan de verplichting tot verduurzaming van het energiegebruik (energiebesparingsplicht). In bijlage 10d zijn de methoden voor deze inrichtingen voor de bepaling van de terugverdientijd en de berekening van de emissie van kooldioxide opgenomen, waarbij bij in de bestaande methode voor het bepalen van de terugverdientijd een onderdeel over warmtekrachtkoppeling-installaties (WKK-installaties) is toegevoegd.

  • Uitgiftebeleid perceelgebonden netten 3,5 GHz-band

    In februari 2023 is het Nationaal Frequentieplan gewijzigd, zodat de 3,5 GHz-frequentieband (3400-3800 MHz) beschikbaar komt voor mobiele communicatie. De beide uiteinden van deze frequentieband, de banddelen 3400-3450 MHz en 3750-3800 MHz, zijn bestemd voor besloten lokale netwerken. Dit beleidsvoornemen beschrijft het uitgiftebeleid voor deze "perceelgebonden netten". Op basis van dit uitgiftebeleid zullen de vergunningvoorwaarden worden vastgesteld.