Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2691 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Ministeriële regeling acht nieuwe NOVEX-gebieden

    In het programma NOVEX van juli 2022 zijn acht nieuwe NOVEX-gebieden aangewezen. Deze ministeriële regeling is de basis om vanuit het Rijk een financiële bijdrage te leveren aan de NOVEX-gebieden om tot de gevraagde producten te komen (het ontwikkelperspectief, uitvoeringsagenda en regionale investeringsagenda).

  • Implementatiewet richtlijn kredietservicers en kredietkopers

    Het wetsvoorstel implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167 inzake kredietservicers en kredietkopers. Het voorstel introduceert in de Wet op het financieel toezicht een vergunningplicht en doorlopend toezicht voor partijen die niet-renderende kredietovereenkomsten servicen (kredietservicers). Ook worden eisen aan kredietkopers gesteld, de partijen die niet-renderende kredietovereenkomsten overnemen van een bank. Tot slot bevat het voorstel enkele wijzigingen van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering

    Het wetsvoorstel vloeit voort uit het Integraal Zorgakkoord, hoofdstuk J, Contractering. Het wetsvoorstel beoogt zorgcontractering te bevorderen. Verzekerden hebben recht op vergoeding van zorg van niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Daarbij moeten zorgverzekeraars het hinderpaalcriterium in acht nemen. Dit criterium wordt wettelijk verankerd en verduidelijkt. Verder kan een zorgsector worden aangewezen waarvoor de hoogte van de vergoeding door de overheid kan worden vastgesteld.

  • Modernisering WWSO

    Het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO) bepaalt de maximale huurprijs die voor een kamer gevraagd kan worden. Dit gebeurt op basis van punten. Het WWSO wordt gemoderniseerd.

  • Besluit aanpassing vergoedingen rechtsbijstand en mediation

    Dit ontwerpbesluit bevat enkele aanpassingen van de vergoedingen, waaronder reiskostenvergoedingen, voor rechtsbijstandverleners en mediators die werkzaam zijn in het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand op grond van de Wet op de rechtsbijstand (Wrb)

  • Besluit gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    In het besluit en de ministeriële regeling wordt het wetsvoorstel gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen uitgewerkt. Voor een nadere toelichting zie de nota van toelichting algemeen deel.

  • Gezin krijgt bescherming in de Grondwet

    Dit wetsvoorstel neemt in de Grondwet op dat ieder recht heeft op respect voor zijn gezinsleven en ook het recht van een ieder om te weten wie zijn biologische ouders zijn. De economische, sociale en culturele belangen van het gezin moeten wettelijk gewaarborgd zijn. Bovendien moet de regering zich in ieder geval jaarlijks verantwoorden over de staat van het gezin.

  • Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers in verband met beveiligingsmaatregelen voor decentrale bestuurders

    Om de veiligheid van decentrale bestuurders te verhogen, maakt deze nieuwe regeling maatwerk mogelijk bij het nemen van beveiligingsmaatregelen. 

  • Voorstel van wet tot wijziging van de Wet kinderopvang in verband met verbetermaatregelen in de gastouderopvang

    In dit wetsvoorstel worden enkele wijzigingen geregeld ten behoeve van de gastouderopvang. De voorgestelde wijzigingen richten zich op drie onderwerpen:

  • Tijdelijk besluit experiment inspanningsplicht WW

    Het kabinet is voornemens middels een experiment meer inzicht over de sollicitatieplicht, als invulling van de inspanningsplicht in de Werkloosheidswet (WW), te verkrijgen. Het kabinet vindt het belangrijk dat hier bruikbare kennis uit voortkomt om de effectiviteit hiervan te versterken. Dit Besluit maakt het mogelijk om (1) te onderzoeken wat de absolute werking en effectiviteit van de sollicitatieplicht als invulling van de inspanningsplicht in de WW is en (2) wat het effect is van een alternatieve invulling met aandacht voor individuele afspraken.