Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3177 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Verzamelbesluit pensioenen

    Gedurende de uitvoering van de pensioentransitie zijn een aantal uitvoeringsaspecten naar voren gekomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om dat pensioenfondsen onvoldoende ruimte hebben om tijdelijk na invaren af te wijken van het strategisch beleggingsbeleid, in het belang van de deelnemers en voor de stabiliteit van de financiële markten. Met dit verzamelbesluit wordt deze ruimte wel geboden.

  • wijziging van de Regeling Geneesmiddelenwet in verband met de levering op artsenverklaring en tekortenbesluiten

    Soms zijn er tekorten aan geneesmiddelen die we in Nederland gebruiken. Er worden dan verschillende oplossingen verkend. Voor sommige tekorten moet uiteindelijk uitgeweken worden naar vergelijkbare geneesmiddelen uit het buitenland. Hiervoor is wel vooraf toestemming nodig van de autoriteiten. De wijzigingsregeling is een voortzetting van de eerdere mogelijkheid om dit te doen, maar bevat een modernisering van formulering van het artikel om beter aan te sluiten op de praktijk, en om aan te sluiten bij het gewijzigde artikel 40 van de Geneesmiddelenwet. 

  • Regeling Woningbouwversnelling Metropoolregio Eindhoven

    Rijk en regio zetten in op een extra groei van 17.000 extra woningen en 2.280 extra 
    studenteneenheden tot en met 2030. Deze groei komt boven op de groei van 45.130 woningen 
    zoals afgesproken in de regionale woondeal. Om deze woningen te realiseren stellen Rijk en regio 
    gezamenlijk € 245 miljoen beschikbaar. Hiermee kunnen de woningbouwprojecten financieel 
    mogelijk worden gemaakt en investeren Rijk en regio in de kwaliteit van het gebied. Daarvan wordt 
    €122,5 miljoen via deze financiële regeling beschikbaar gesteld voor het verminderen van het 
    publieke tekort op grondexploitaties. In de ministeriële regeling wordt bepaald onder welke voorwaarden de 21 MRE-gemeenten aanspraak kunnen maken op de middelen. 

  • Wetsvoorstel verbetering kinderopvangtoeslag

    Deze consultatie gaat over een voorstel van wijziging van de Wet kinderopvang (Wko), met het doel om de kinderopvangtoeslag te verbeteren. Het wetsvoorstel bevat vier verschillende beleidswijzigingen. Het gaat over het recht op kinderopvangtoeslag voor promovendi en technologisch ontwerpers in opleiding, en voor alle onderdelen van het inburgeringstraject. Daarnaast bevat het voorstel een verduidelijking rondom openingstijden van de kinderopvang en het schrappen van de vaste voet voor de kinderopvangtoeslag.

  • Zelfstandigenwet

    Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet 2026

    Dit besluit bevat technische wijzigingen in de vier algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. 

  • Handreiking vooroverleg nieuwbouw kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) werkt aan een nieuwe handreiking voor het vooroverleg bij vergunningaanvragen voor nieuwe kernreactoren. Denk aan een vergunningaanvraag om een nieuwe kerncentrale of een small modular reactor op te richten. De Handreiking beschrijft wat er tijdens het vooroverleg gebeurt en waarover gesproken wordt. Daarnaast gaat de handreiking in op wat de ANVS verwacht van de aanvrager en wat de aanvrager kan verwachten van de ANVS. 

  • Regeling niet publiekrechtelijke normen overgedragen milieuregels

    Deze wijziging van de Omgevingsregeling is een beleidsarme en technische aanpassing om gemeenten en waterschappen te ontzorgen door de uitvoering van de bekendmakingsverplichtingen met betrekking tot niet-publiekrechtelijke normen te vergemakkelijken.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs

    In dit besluit wordt verder uitgewerkt welke voorwaarden gelden om gebruik te kunnen maken van de, in het wetsvoorstel meer zekerheid flexwerkers, opgenomen mogelijkheid tot afwijking van de verplichting dat sprake moet zijn van gelijke of ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.