Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Beverwijk
Datum 9 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Als directeur van een swv ben ik heel blij met de ruimte die er door deze regeling ontstaat. 2,5% van de bruto omzet lijkt mij ruim voldoende om te voldoen aan specifieke ondersteuningsvragen van leerlingen die nu niet kunnen voldoen aan de vier voorwaarden waar deze experimenteerregeling zich op richt.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Ja, dat lijkt mij zeker het geval. Al kan ik mij wel voorstellen dat hulpverleningsinstellingen/gemeenten niet altijd verantwoordelijkheid willen nemen voor de zorg die in onderwijstijd wordt geboden. Wat dat betreft zou het fijn zijn als er duidelijker richtlijnen worden geformuleerd of dat de gemeenten geoormerkt budget krijgen voor de experimenten die opgezet zullen worden

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Dat kan ik niet goed inschatten. Emotie en frustratie zijn altijd al of niet latent een factor in dit soort casuïstiek. Ook hier zullen scherpslijpers en principieel ge-engageerde ouders (en misschien ook wel schooldirecteuren) wellicht hun punten willen scoren. Maar dat met middel van vrijstelling van onderwijsinschrijving niet meer automatisch leidt tot 'geen onderwijs' lijkt mij winst.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Ik vermoed dat er wel veel tijd en energie gaan zitten in de onderbouwingen, de projectplannen en en inspectie-activiteiten. wat mij betreft zou ik liever zien dat er goed onderzoek wordt gedaan door het Kohnstam-instituut of Oberon (of vergelijkbare partijen) Als die dan ook gelijk op basis van gestandaardiseerde vragenlijsten de administratieve rompslomp regelen, dan kunnen de swv-en en de scholen zich concentreren op de uitvoering. De inspecties van OCW en VWS kunnen zich richten op de onderzoekers om op die manier vermeende onrechtmatigheden op het spoor te komen.