Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Purmerend
Datum 15 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Ik vind het een schandaal. De Wet Passend Onderwijs is een wet die de beloftes en ambities nooit heeft kunnen waarmaken. Er is nooit fatsoenlijk toezicht en handhaving geregeld. Scholen hebben nooit de behoefte gevoeld echt voor de kinderen op te komen. Een zorgmedewerker zei het eens zo: "We moeten aantonen dat we handelingsverlegen zijn". Die uitspraak geeft precies de bureaucratische insteek weer die ervoor zorgt dat duizenden kinderen elk schooljaar in diepe ellende terechtkomen.
Daarbaast wil ik benadrukken dat de insteek dat het gaat om kinderen die 'extra ondersteuning' nodig hebben ronduit verkeerd is. Dat onderscheid is kuntmatig en komt enkel voort uit dezelfde bureaucratische mindset. Dit zijn kinderen (ik ken ze) die anders leren dan het standaardprogramma. Ze worden kapotgemaakt door confrontatie met een dwingen keuslijf, niet omdat hen iets zou 'mankeren'.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Het document staat bol van de juridische taal en is voor mij als gewone burger totaal onleesbaar. Daarom geef ik liever mijn eigen mening. Scholen moeten luisteren naar de leerling en zijn ouders. Het is opvallend hoe slecht ze daarin zijn. De ouders zijn daarentegen meestal erg effectief in het organiseren van ondersteuning voor hun kind. Ze vinden bv. deskundigen die hun kind verder helpen. Maar ja, dat kost vaan heel veel geld en dat kunnen ze niet opbrengen. Online onderwijs zou een erg mooi altermatief zijn. Scholen krijgen dat niet voor elkaar. En dat is vreemd, gezien de gehoorzaamheid waarmee ze in coromatijd wel zijn omgeschakeld. Het kan dus blijkaar wel. Begrijpt u dat nog? Ik niet. Daarnaast is een heikel knelpunt de schotjes tussen de budgetten: of je krijgt onderwijs, of je krijgt zorg. Maar een combinatie is onmogelijk. Dus: haal die schotjes eens weg. De last wordt nu overgeheveld van het Ministerie van Onderwijs naar het Ministerie van Zorg. En dat helpt het kind niet verder.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Zie boven

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Hier past echt alleen maar 'out of the box' denken. Er zijn meer dan genoeg initiatieven in ons land rondom deze kinderen en hun ouders. Maar daarvan merk ik in dit hele proces eigenlijk niets. Maar dat kan komen doordat ik door de juridische termen niet kan zien of dit werkelijk gaat helpen. Ik zie hier niet terug hoe de mensen die in ons land heel erg goed weten hoe deze jongeren weer aan het leren gaan, of beter nog, hoe te voorkomen dat ze uitvallen, met dit voorstel worden geholpen. Ik ben daar zelf één van, maar ik kan me niet herinneren te zijn betrokken bij dit hele proces.
Ik grijp toch maar even de kans aan te zeggen, dat er veel te weinig goede onderzoeksgegeven ter beschikking staan om beleidswijzigingen zoals deze te schragen. Het onderzoek van o.a. Movisie heeft duidelijk aangetoond a) hoe hoog de nood is, b) waar de initiatieven zitten die deze kinderen echt helpen, c) het tekortschieten van de scholen en SWV, en d) de visie die deze initiatieven hebben.
Het enige dat er nodig is, is om de belemmeringen (juridisch en financieel) weg te halen die zorgen voor deze misstand.