Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam Reactie als ouder en leerkracht C Smit
Plaats Heelsum
Datum 3 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Lijkt veelbelovend.
Voor deze kinderen/jongeren kunnen schijnbare details echte drempels vormen. Denk aan: reisafstand, aantal uren fysiek aanwezig, mogelijkheid om prikkels te mijden, sociale angst, minder vertrouwen in docenten/volwassenen. Laat jongeren en hun ouders meepraten over de invulling van het experiment.
Voor hoogbegaafde drop-outs is specifieke expertise nodig. Ik hoop dat zij voldoende kansen krijgen in dit experiment. Geslaagd voorbeeld: Feniks in Utrecht.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Zijn financiering en geschikte locaties hiermee mogelijk?

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Hoe hen te bereiken en motiveren?
Hoe voorkomen dat vertrouwen en verwachtingen opnieuw beschadigd raken?
Hoe groepeer je jongeren op onderwijs- en ondersteuningsbehoefte, als zij al enige tijd uit beeld van scholen zijn?

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Deze zal afhankelijk zijn van de betrokkenheid, samenwerking en inbreng van voldoende hulpverleners en docenten met jongeren en hun ouders. Zijn deze mensen beschikbaar? Is er aanvullende opleiding nodig? Krijgen ze vertrouwen en geen bezwaarlijke administratieve last op hun bordjes? Hoe praktisch gezien jongeren en hun ouders bij het opzetten van een van de experimenten te betrekken?