Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio

Reactie

Naam NOA (Msc PE van Santen)
Plaats Veenendaal
Datum 26 februari 2018

Vraag1

Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt is in principe een positieve doelstelling. Echter deze kan via dit experiment niet gerealiseerd worden omdat op regionaal niveau het bedrijfsleven onvoldoende de arbeidsmarkt vertegenwoordigt. Daarbij hebben docententeams voldoende eigenaarschap, omdat docenten kunnen bepalen hoe (kwalificatiestructuur het wat).

Vraag2

Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Niet wenselijk. Het gaat voorbij aan de ingerichte structuur van SBB, waarbij onderwijs en bedrijfsleven op een voldoende niveau vertegenwoordigd zouden moeten zijn en waar de borging van de inhoud van de opleidingen plaatsvindt. Daarbij is er nu al onvoldoende tijd binnen de opleidingen om alle vakvaardigheden op voldoende niveau aan te leren, vanwege de tijd die er nodig is voor het aanleren van algemene vaardigheden. Er is voldoende ruimte om binnen de 15% keuzedelen de regionale specialisatie in te richten (bijv. herstel van schade van aardbevingen).

Vraag3

Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Neen. Een nieuwe kwalificatie is onwenselijk, behalve als deze binnen SBB, door de partners wordt ontwikkeld, omdat de huidige kwalificatie niet meer toereikend blijkt te zijn.

Vraag4

Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
geen

Vraag5

Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Nee, er ontstaat een diploma met een regionale waarde, waarvan de regionale waarde onduidelijk is en de landelijke waarde van een diploma is niet geborgd is als niet de landelijke manier van borging van de inhoud gevolgd is (via SBB). Er is geen landelijke erkenning en dekking van de regionale kwalificatie.