Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio

Reactie

Naam ROC Midden Nederland (L Brandes)
Plaats Utrecht
Datum 26 februari 2018

Vraag1

Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
ROCMN herkent zich volledig in de ambitie om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te versterken en het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams te vergoten. Dit is één van onze belangrijkste doelen. Om dit te realiseren hebben we ruimte en vertrouwen nodig.

Vraag2

Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
De voorgestelde procedure biedt volgens ROCMN geen daadwerkelijk ruimte om aan de gestelde doelen te werken. We hadden gehoopt op ruimte om buiten de starre kwalificatiestructuur te experimenteren met onderwijs dat beter aansluit bij de regionale behoefte. We zien dan ook weinig in het voorstel om de volgende redenen:
• De afgelopen jaren is nadrukkelijk gewerkt aan het beperken van het aantal kwalificatiedossier. Echter door in dit experiment te kiezen voor het ontwikkelen van nieuwe kwalificatiedossiers met een regionaal deel binnen de huidige kwalificatiestructuur wordt het aantal kwalificaties groter en de kwalificatiestructuur minder overzichtelijk.
• Het experiment beoogt de kwalificatiestructuur flexibeler te maken zodat sneller ingespeeld kan worden op regionale ontwikkelingen en behoeften van de arbeidsmarkt. Hoewel de doorlooptijden van het experiment korter zijn dan het ontwikkelen van een nieuwe opleiding binnen de huidige structuur gaat het ontwikkelen van de nieuwe regionale opleidingen een behoorlijke tijdsinvestering vragen: eerst moet een landelijke deel ontwikkeld worden, vervolgens een regionaal deel met bijbehorende regionale keuzedelen. Hierna moet echter het onderwijs van met name het regionale deel nog volledig ontwikkeld worden. Op basis hiervan kunnen we uitgaan van een minimale doorlooptijd van 2 jaar. In 2 jaar kan er veel veranderen op de regionale arbeidsmarkt.

Vraag3

Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
ROCMN: Nee, bovendien is het aantal kwalificaties zeer beperkt.

Vraag4

Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
ROCMN: Geen input, we verwachten gezien onze bezwaren geen gebruik te maken van het experiment.

Vraag5

Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
ROCMN: Parallel aan de publicatie van dit experiment publiceert SBB het advies ‘Toekomstbestendig beroepsonderwijs, mbo-certificaten voor leven lang ontwikkelen’. Hierin draagt het SBB 48 keuzedelen voor om toe te voegen aan de lijst keuzedelen waar een MBO certificaat voor behaald kan worden. Tevens doet het SBB aanbevelingen voor het verder flexibiliseren van de huidige kwalificatiestructuur door mbo certificaten te koppelen aan keuzedelen en in de toekomst aan andere delen van een kwalificatie. Keuzedelen zijn bij uitstek geschikt om snel in te spelen op landelijke en regionale ontwikkelingen. Het verder ontwikkelen en apart certificeren van keuzedelen en onderdelen van een kwalificatie lijken een veel flexibelere en snellere manier om het onderwijs te laten blijven aansluiten bij het (regionale) bedrijfsleven dan het ontwikkelen van nieuwe regionale kwalificaties.