Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
van Maerlantlyceum (Reactie op wetsvoorstel CKV R Lievens)
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
8 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
“Juffrouw, in dit vak leer ik zoveel andere dingen dan bij andere vakken. Hier komen leren en ontspanning samen en leer ik op veel verschillende manieren. Ik krijg de ruimte om te leren, om te vallen en opstaan, eigen keuzes te maken en deze te verwoorden. Eigenlijk leer ik hier precies wie ik ben” (uitspraak CKV leerling VWO5 van van Maerlantlyceum).
Deze uitspraak, die een leerling deed tijdens de les CKV, laat heel duidelijk zien waarin de kracht schuilt van het CKV vak. Daarmee geeft het ook direct aan, wat er verloren zal gaan, als het vak verdwijnt.
Door de creatieve werkwijze, die in benadering kenmerkend is voor CKV, leren de leerlingen probleemoplossend denken, vanuit een breed kader. Ze leren vakoverstijgend, zelfs interdisciplinair te denken en onderlinge relaties te onderzoeken. Het is essentieel in deze tijd van globalisering, dat leerlingen leren zich in verschillende ‘talen’ te uiten.
Het sociale aspect in het creatieve vak vormt daarnaast een vormend onderdeel, juist in deze leeftijdsgroep. Bij het maken/communiceren/reflecteren op kunst en cultuur, leer je op andere manieren (samen)werken. Bij het maken en uitvoeren van een beeld, performance, dans- of muziekstuk, leert een leerling zich kwetsbaar op te stellen, zich te uiten, smaak te ontwikkelen en respect op te brengen voor onderlinge verschillen.
Hoe belangrijk is het dat leerlingen, vanuit diverse achtergronden en milieus, allen in contact komen met hun eigen kunst en cultuur én die van een ander! Om ze in contact te brengen met hun eigen achtergrond, maar zeker ook met andere culturen en de wereld die ze nog niet kennen. Ideeëen die leerlingen hebben over kunst en cultuur, zijn veelal gebaseerd op vooroordelen en voorkeuren.
Leerlingen krijgen in dit vak tools mee, die ze later ongeacht hun soort baan, zullen toepassen. Creatieve denkers zijn onmisbaar in elke branche, als innovatoren in het zoeken naar andere dan voor de hand liggende oplossingen. Hun kracht schuilt in het leggen van andersoortige verbindingen.
Door CKV komen leerlingen op de meest bijzondere plaatsen, waarvan ze nooit hadden gedacht er te komen. Ze spreken inspirerende personen en doen nieuwe totaalervaringen op. Kortom, er worden nieuwe werelden geopend. Met een algemene opdracht, zal deze mogelijkheid tot ontwikkeling voor grote denkers en nog grotere ervaringen worden ontnomen en worden de leerlingen, de docenten, de scholen, de gemeenten, kortom iedereen samen in ons land, ontzettend tekort gedaan.