Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Pontes Het Goese Lyceum (M. Linschoten)
Plaats Goes
Datum 8 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
De toekomstige werknemer/ondernemer moet een alleskunner zijn. De 21st century skills vliegen ons om de oren. In het Nederlandse voortgezet onderwijs worden de paden daarheen steeds smaller. Steeds meer nadruk op de kernvakken, steeds minder ruimte voor brede, algemene ontwikkeling, om over cultuuronderwijs maar niet eens te spreken. Het idee om CKV als verplicht examenvak af te schaffen geeft blijk van tunnelvisie, waarbij er geen licht aan het eind van de tunnel zal zijn. Niet doen, de leerlingen worden er beslist niet beter van. Ze leren minder vaardigheden en krijgen minder de mogelijkheid een eigen visie te ontwikkelen op kunst, cultuur en maatschappij. Immers, de overheid laat op allerlei manieren zien dat kunst en cultuur niet de moeite waard zijn. Ook het voorstel om een maatschappijvak of cultuurvak te kiezen als examenvak is een slecht voorstel. De profielnaam zegt het al Cultuur EN Maatschappij, niet OF. Een keuze moeten maken betekent een verarming voor beide poten van het profiel. Argumentatie voor dit wetsvoorstel is dat succes in de kernvakken bepalend is voor succes in het vervolgonderwijs. Als dit succes ten koste gaat van kennis en vaardigheden bij de andere vakken, dan komt de leerling er uiteindelijk niet ver mee. Dan heeft hij zijn vervolgopleiding succesvol afgerond, maar zal in het bedrijfsleven weer bijgeschoold moeten worden. Tot slot, na jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, kan ik vanuit eigen ervaring zeggen dat de personen die in staat zijn creatief en kritisch te denken van onschatbare waarde zijn voor het bedrijfsleven. Dat leer je niet in ieder geval niet met extra Nederlands, Engels of Wiskunde, daar is een uitgebalanceerd, divers programma voor nodig met ruimte voor creativiteit.