Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
J Kok
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
12 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ook al loopt het kabinet Rutte 1 op zijn laatste benen en is het CDA genadeloos afgestraft bij de verkiezingen, dat weerhoudt minister van Bijsterveldt er niet van om nog gauw even het cultuuronderwijs de nek om te draaien. In plaats van Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV) met de bijbehorende korting voor leerlingen op cultureIe evenementen, komt er een algemene bepaling om leerlingen culturele vorming aan te bieden, naar eigen inzicht en zonder middelen (dus geen geld voor leerkrachten, geen tijd voor lessen). Volgens de minister “gaat dat ertoe leiden dat scholen het cultuuronderwijs serieuzer zullen nemen” want, zo vindt ze, de leraren zijn nu maar gemakzuchtig. Sorry? Is ze nou werkelijk in staat om zonder met de ogen te knipperen te suggereren dat scholen (cultuur)onderwijs serieuzer gaan nemen als ze geen middelen ter beschikking krijgen? Als ze dat echt meent en bovendien vindt dat scholen meer aandacht aan wiskunde, Nederlands en Engels moeten gaan besteden, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ze juist voor die drie vakken geen middelen meer beschikbaar stelt. Dan worden ze pas echt serieus genomen – toch? Nee natuurlijk, want het is een volstrekt onzinnige redenering, of het nou over cultuur, wiskunde of welk vak dan ook gaat.
Maar los van deze tamelijk doorzichtige poging om recht te praten wat krom is, het wetsvoorstel is ook kortzichtig. Het getuigt immers van bitter weinig inzicht in hoe hersenen zich ontwikkelen. Nieuwe en extra verbindingen worden in de hersenen aangelegd als kinderen in aanraking komen met het onbekende, als hun fantasie geprikkeld en hun creativiteit gestimuleerd wordt - en dat is precies wat cultuuronderwijs doet. En wat nou zo aardig is: daar heeft de Nederlandse economie baat bij. Dutch Design verovert de wereld, de kenniseconomie schreeuwt om onderzoekers die buiten de gebaande paden kunnen denken – maar minister van Bijsterveldt weet beter. Weg met cultuur.
Ten slotte. Je zult maar CKV docent zijn, je dag in dag uit keihard inzetten om leerlingen de wereld om hen heen met andere ogen te leren zien en ze iets van de betovering van kunst te laten ondergaan – en dan van je minister te horen krijgen dat je gemakzuchtig bent. Fijne baas.
Samenvattend: een kortzichtig voorstel, onderbouwd met een onzinnige redenering en een trap naar onder. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik ooit uit zou kijken naar Rutte 2, maar alles is beter dan deze minister.