Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam van der Capellen (G.J. Allema)
Plaats Zwolle
Datum 7 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Hierbij maak ik bezwaar tegen het afschaffen van CKV voor HAVO en VWO in het Voortgezet Onderwijs.
Dat CKV-onderwijs verbeterd kan worden, daar ben ik het mee eens. Over hoe de invulling van CKV beter kan, heeft een door de staatssecretaris ingestelde verkenningscommissie advies uitgebracht. Het is onaanvaardbaar om het advies dat zorgvuldig tot stand gekomen is, geheel te laten liggen en niet toe te passen. Met dit voorstel fietst de demissionair minister dwars door alle inhoudelijke ontwikkelingen heen die een kwalitatieve bijdrage aan het kunst- en cultuuronderwijs leveren.

Om een tweetal redenen ben ik het niet eens de argumentatie dat met de afschaffing een kwaliteitsimpuls wordt bewerkstelligd. Ten eerste: door kunst- en cultuureducatie onder te brengen bij andere vakken verslechtert de kwaliteit van deze educatie. De zichtbaarheid, eigenheid en leeropbrengsten zullen afnemen. Mijn praktijkervaring is dat wanneer het CKV onderwijs een eigen en vaste plaats in het lesprogramma heeft, dit een positief effect heeft op de leeropbrengst en beleving van vakken. Er is in Nederland met de invoering van CKV veel waardevolle kennis ontwikkeld op dit vlak. Dat geldt ook voor de samenwerking met culturele instellingen. Ik deel de vrees van vakgenoten dat deze kennis verdwijnt met het onderbrengen bij andere vakken.

Ten tweede: Scholen zijn niet gebaat bij onduidelijke opdrachten. Dit gebeurt doordat scholen kunst- en cultuureducatie moeten onderbrengen bij andere vakken of binnen projecten. Dit heeft een grote kans te mislukken. Docenten en schoolleiding hebben nauwelijks tijd in de overvolle jaaragenda’s om zo’n onduidelijke opdracht uit te voeren. Het gevolg is een onderwijsprogramma van willekeur en adhoc-activiteiten. Dit is verkwanseling van kennis, tijd, energie en geld. Het is ondenkbaar dat de brede onderwijsdoelen van het kunst- en cultuuronderwijs behaald kunnen worden wanneer er niet structureel lestijd voor wordt aangeboden. Temeer omdat er daarnaast wordt geacht dat scholen meer aandacht voor rekenen en taal zouden moeten genereren.

Erken de resultaten van het advies van de verkenningscommissie Kunstvakken en maak beleid op basis van de inhoudelijke argumenten.