Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
I Keizer
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
11 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
An sich ben ik een voorstander van hervorming van het vak CKV. Dit is ook wat docenten al jaren doen, namelijk proberen iets te maken van een vak dat al van af het begin af aan als derderangs of minder tussen andere examenvakken geplaatst is.
Dit bijvoorbeeld door de beoordeling als enige in een geheel systeem van cijfers er uit te laten springen door middel van een beoordeling met een voldoende of goed.
Wat ik minachtend vind naar zowel leerlingen die dit vak wel verplicht hebben moeten volgen als naar docenten die er hun energie in gestoken hebben, is dat het nu vervangen kan worden door de eigen invulling van scholen. Dit zal ertoe leiden dat algemeen vormend kunst- en cultuuronderwijs er uit zal bestaan dat er eens per jaar een vrijdagmiddag wordt opgeofferd aan een museumbezoek.
Ik vind het ronduit een schandalige verspilling van de aandacht en energie van docenten en leerlingen in het verleden, van overheidsmiddelen (geld in het verleden dus zinloos over de balk gesmeten?), en minachtend in het algemeen tegenover het belang van kunst en cultuur in het onderwijs.
CKV heeft nooit een volwaardige status als examenvak gehad en kan volgens mij ook helemaal niet in het vrije deel als keuze worden aangeboden. U doet alsof deze keuze er volop is en dit is in de praktijk op scholen eenvoudig weg niet het geval.
Uw voorstel zal er wat betreft de kunstvakken ook toe leiden dat deze volledig zullen uitsterven omdat deze echt in de praktijk niet meer te kiezen zijn. Iets wat voor het grootste deel van de leerlingen overigens al het geval is.
Ik gun de kernvakken extra aandacht maar u holt op deze wijze de algemene ontwikkeling in het onderwijs helemaal uit.
Sinds de basisvorming is zowel keuzevrijheid van examenvakken als de algemene ontwikkelingsgraad niet toegenomen maar afschuwelijk, zeg maar gerust ronduit dramatisch, afgenomen. Op papier lijken de mogelijkheden groter en de keuzevrijheid ook maar dat is een schijnvertoning.
Het lijkt er op dat u buitensporig slecht inzicht heeft in de praktijk en ik zou u daarom graag uitnodigen om met mij contact op te nemen en eventueel met ons docententeam te praten en het liefst eens bij ons op school te komen kijken.
Iris Keizer
Docent Assink Lyceum Haaksbergen
e-mail: i.keizer@hetassink.nl