Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Storytellers (SJ Smits)
Plaats Zoetermeer
Datum 12 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het afschaffen van CKV betekent een verdere ontmanteling van de kunst- en cultuureducatie in Nederland. Dat scholen meer vrijheid krijgen bij het invullen van de vakinhoud voor CKV is lovenswaardig, maar het geheel vrijblijvend laten zal leiden tot een verschraling van het aanbod. Vele scholen zullen CKV links laten liggen, waarmee steeds minder leerlingen kennis maken met kunst en cultuur. Het begrijpen en kennis nemen van kunst en cultuur zorgt voor een vakoverstijgend begrip dat anders verloren gaat. Wat is het nut van een Engelse les over uitdrukkingen aan leerlingen die niet weten wie Shakespeare is of kennis hebben van zijn werk? Wie begrijpt het belang van de gulden snede in wiskunde en biologie als er niet ooit een Rennaisance-schilderij getoond is?

Onderwijzen is geen industrieel proces. Docenten zijn er niet om lijsten met van bovenaf vastgestelde kennis af te vinken, maar dienen leerlingen te begeleiden in het bereiken van hun eigen doelen. We hebben afstand genomen van het klassikaal model, maar helaas nog niet van het prestatiemodel. Prestaties van leerlingen dienen begeleid te worden en gebaseerd te worden op de wensen en verwachtingen van de leerling zelf. En om leerlingen te helpen hun wensen, doelen en verwachtingen concreet te maken, dienen ze kennis te maken met alle aspecten van de maatschappij, alle aspecten van het menselijk leven. Alleen kunst en cultuur omschrijven die aspecten in de volle breedte.