Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
A.L Lindahl
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
16 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Wanneer dit vak moet worden afgeschaft vraag ik me af wat hiermee wordt behaald. Ik zie in geen enkele zin het nut ervan, maar eerder een ontzettende belemmering voor menig student. Ik onderschrijf graag de volgende stelling: 'Wat heb je aan Engels als Shakespeare geen rol meer speelt? Wat heb je aan Frans als Molière, de grote Franse toneelschrijver, niet meer behandeld wordt? Voor heel veel leerlingen is ckv het hoogtepunt van de week. Kinderen die niet goed zijn in Engels, of in rekenen, of in LO, wachten een hele week op het moment dat zij eindelijk kunnen schitteren. Het moment dat hun persoonlijke interesses eens worden aangesproken en zij eindelijk eens de leerlingen zijn die er wat van begrijpen. Onderwijs gaat pas echt leven met kunstonderwijs.'
Verder ben ik van mening dat dit vak een beroep doet op nogal wat vaardigheden die ermee worden aangeleerd. Wat maakt dit vak minder belangrijk als de overblijvende vakken? Hoe zit het met de mogelijkheid tot orientatie van de scholier? Creatieve leerlingen hun vak afnemen? Een zeer teleurstellend voorstel!