Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Afgestudeerd student KCM (J. Hutten)
Plaats Groningen
Datum 11 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als net afgestudeerde student Kunsten, Cultuur en Media aan de Universiteit van Groningen kan ik mij enorm kwaad maken over maatregel om CKV af te schaffen op het voortgezet onderwijs. In mijn Bachelorscriptie heb ik onderzoek gedaan naar het negatieve imago van het CKV onderwijs. Hieruit blijkt dat het vak CKV van enorm belang is om jongeren in contact te brengen met andere vormen van kunst en cultuur dan waar ze in het dagelijks leven mee in contact komen.
Het feit dat er een negatief imago bestaat voor het vak onder scholen, docenten, leerlingen en de overheid zelf, komt niet omdat het vak CKV slecht uitgevoerd wordt of onbelangrijk is. Nee, dat komt omdat leerlingen zich totaal niet niet bewust zijn van wat de waarde van kunst en cultuur is voor hun eigen leven. Dit ontbrekende cultureel zelfbewustzijn is het grootste probleem. En hoe zouden leerlingen dit cultureel zelfbewustzijn moeten leren als ze daar in het dagelijks leven niet mee in aanraking komen? Juist, door CKV. Wat gebeurd er als CKV wordt afgeschaft? Dan zullen jongeren blijven hangen in hun eigen bekende culturele uitingen zoals games, internet, popmuziek. Worden ze hier slechter van? Nee, maar je doet jongeren op deze manier een hoop te kort. Ze zullen nooit leren hoe ze de verbeelding kunnen laten spreken en op die manier in aanraking te komen met uitdagende en onbekende ervaringen. En dat zou eeuwig zonde zijn, want deze verbeelding en ervaringen zullen jongeren in vele aspecten van het leven nodig hebben (ook bij de talen en ook bij wiskunde).
De overheid zou eerst eens een intensief onderzoek moeten verrichten naar de inhoud, de uitvoering en het imago van het vak CKV. In plaats van het afschaffen van het vak zou er eens kritisch gekeken moeten worden naar de hele opzet en invulling van het vak met de omschreven domeinen en eind- en hoofddoelen. Als deze einddoelen en domeinen niet helder en duidelijk op papier staan, kunnen deze ook nooit goed uitgevoerd worden. Dit kan en moet beter. Onbegrijpelijk dat het cultuuronderwijs zomaar onder het tapijt geveegd wordt.