Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Zernike College (I Abrahamse)
Plaats Groningen
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Deel 1 reactie Zernike College:
Als één van de eerste Cultuurprofielscholen van Nederland maakt het Zernike College, een school met meer dan 3000 leerlingen, komende uit Groningen en omstreken, bezwaar tegen het wetsvoorstel aangaande het vak CKV.
Het Zernike College en de culturele instellingen in Groningen hebben de afgelopen 14 jaar met veel inspanning, plezier en succes een culturele infrastructuur opgebouwd. Door de culturele vorming van jongeren bij andere vakken te laten plaatsvinden, verlies je dit netwerk. Men zal de weg niet snel meer vinden naar de culturele instellingen en de workshopdocenten en kunstenaars.
Bovendien is het ten zeerste de vraag of de beoogde culturele vorming bij de andere vakken met dezelfde kwaliteit en verdieping tot stand komt. Daarnaast lijkt het plan tot minder diversiteit van het curriculum te leiden.
Het vak CKV is geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat jongeren deelnemen aan kunst en cultuur. Het vak is nu 14 jaar oud, de kinderziektes zijn eruit, op de scholen is het vak ontwikkeld tot een volledig vak waarbij alle leerlingen in aanraking komen met kunst- en cultuuronderwijs. Leerlingen van het Zernike College zijn de afgelopen jaren met veel plezier naar theater- en dansvoorstellingen geweest. Er zijn talloze projecten met culturele instellingen geweest, zoals met het Groninger Archief en filmhuis Forum Images, Groninger Museum, Noorderlicht, Noord Nederlands Toneel. Het is de vraag of deze projecten zonder het vak CKV hadden plaatsgevonden.
Het Zernike College heeft een goed lopend internationaliseringsproject met 12 scholen in het buitenland. In dit project is het vak CKV nauw betrokken bij de vormgeving hiervan: het project International Day, waarbij bovenbouwleerlingen met hun buitenlandse gasten culturele workshops voor de onderbouwleerlingen verzorgen, is al jaren een goed voorbeeld hiervan.
Onder andere uit dit project blijkt dat juist bij het vak CKV binnen- en buitenschools leren belangrijk is. Het vak staat met beide benen in de samenleving: constant zoeken wij contact met de culturele wereld buiten de schoolmuren.