Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Blariacumcollege (R C M Reijnen)
|
Plaats
|
Venlo
|
Datum
|
16 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Afschaffen van CKV als verplicht vak in de bovenbouw van havo-vwo vind ik geen goed idee.
Laat alle leerlingen kennis maken met kunst en cultuur op school (bij lang niet alle leerlingen wordt er thuis aandacht aan gegeven).
Kunst/cultuur kan een leerling kennis laten maken met nieuwe ideeën, gevoelens, wensen en fantasieën van andere mensen.
De leerling kan zo leren over de mensen en de wereld om hem heen maar ook heel direct over zichzelf (als de leerling bijvoorbeeld door het zien van een toneelstuk bepaalde ideeën of gevoelens in zichzelf bewust wordt).
Leren over de mensen en de wereld om je heen én over jezelf kan leiden tot meer begrip ervan.
Kunst/ cultuur is bij uitstek een gebied waar leerlingen ervaringen kunnen opdoen met denken buiten bestaande regels en ideeën. CKV kan een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van creatieve vermogen / de durf om nieuwe wegen te onderzoeken. Kwaliteiten die een mens in onze complexe maatschappij goed kan gebruiken, kwaliteiten die een maatschappij nodig heeft wil zij zich blijven ontwikkelen.
De minister vindt de culturele en vormende taak van de school belangrijk. Ze wil er zelfs een kwaliteitsimpuls aan geven.
Tegelijkertijd schaft ze het vak CKV af en laat het over aan de scholen hoe vorm te geven aan deze culturele en vormende taak. De kans bestaat dat deze taak gemarginaliseerd wordt. De taak wordt wettelijk verplicht maar de taak is vaag (bijv.: wat betreft doelstellingen en de financiering).