Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
R Sinkeldam
|
Plaats
|
Hierden
|
Datum
|
14 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het verplichten van wiskunde voor havo-leerlingen vind ik geen goed idee als dat leidt tot een verdere versnippering van het aanbod bij het vak wiskunde. Het opdelen van wiskunde in de vier vakken wiskunde A, B, C en D leidt nu al tot heel kleine groepen wiC op het vwo en wiD op het havo en vwo. In een tijd waarin het merendeel van de scholen te kampen heeft met een te krappe financiering zijn kleine groepen onbetaalbaar en dus niet realiseerbaar. Juist de voor wiskunde minder getalenteerde leerlingen zijn gedwongen wiC te kiezen en worden vervolgens in een (groot) cluster geplaatst met wiA-leerlingen. Dat is de praktijk! Juist de zwakke leerlingen komen in heterogene groepen terecht. Met de invoering van wiC op het havo wordt dit probleem slechts vergroot.
Wiskunde verplicht voor havo is niet het probleem, de organiseerbaarheid van de vele vakken wiskunde op de scholen wel.
Voer geen wiC op het havo in. Ga terug naar twee vakken wiskunde: A en B, en maak dan van wiB weer een volwaardig vak in de beta-stroom (dus van een grotere omvang: voeg wiB en D samen). Voor de organiseerbaarheid op scholen is dit een vele beter idee. En dan komt het de leerlingen ook ten goede.