Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam master kunsteducatie a'damse h'school vd kunsten (m. wüst)
Plaats amsterdam
Datum 9 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
De minister:

- gaat met dit wetsvoorstel lijnrecht in tegen recente, zorgvuldig onderbouwde adviezen in

- noemt dit een verbetering van de kwaliteit zonder hiervoor ook maar één argument aan te dragen

- negeert vele publicaties die het belang aantonen dat borging, ook van kunstvakken, heeft voor de kwaliteit ervan.

- gaat volledig (welbewust of naief?) voorbij aan de realistische verwachting dat hiermee de kunstvakken het onderspit in de bovenbouw zullen delven

- pleegt een ongekende trendbreuk met jarenlang beleid voor kunst- en cultuurvakken in het voortgezet onderwijs

Het CKV-onderwijs kan altijd beter, ongetwijfeld. Daar zetten we ons ook voor in aan de masteropleiding Kunsteducatie van de AHK, waar docenten, kunstenaars en educatieve medewerkers van culturele instellingen verder opleiden om interdisciplinair, vakoverstijgend, onderzoekend en innovatief werkzaam te kunnen zijn in de bovenbouw van het VO en in vele andere sectoren van de kunsteducatie.
Ik pleit voor een behoud en bevordering van een stevig verankerd en toegankelijk (d.w.z. als een reële keuzemogelijkheid) CKV-curriculum waarbij goed gekwalificeerde docenten gemotiveerd aan de slag kunnen.

Maria Wüst,
studieleider master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten