Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam VNN (drs E.M. Molenaar)
Plaats Groningen
Datum 17 september 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Ja, is duidelijk.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Het lijkt ons een kleine eenmalige moeite om aan de behandelaren te vragen aan hun emailhandtekening van de behandelaar zelf een BIGnummer toe te voegen. Administratief is het wel een dingetje om vervolgens te controleren of ze dat ook gedaan hebben. Dus de administratieve last neemt wel toe.

Een cliënt kan het BIGnummer telefonisch opvragen bij de organisatie. Dat kunnen we vermelden in onze algemene folder en op onze website. Dat betekent dat telefonisten en secretaresses van afdelingen een acutele lijst moeten hebben van alle BIGnummers van behandelaren. Dat betekent wel bureaucratische rompslomp.

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
We stellen voor om het BIGnummer op het visitekaartje van de behandelaar op te nemen.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
We stellen voor om het BIGnummer op het visitekaartje van de behandelaar op te nemen.