Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam OOXOO (S. Aarntzen)
Plaats Breda
Datum 12 september 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Op dit punt hebben wij geen aanmerkingen.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Nee.

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Ja, en nu wil ik graag aangeven wie ik ben en waarom ik deze enquête invul. Mijn naam is Stan Aarntzen en ik heb als huisarts een aantal jaren geleden samen met Vincent de Schepper www.waarneembemiddeling.nl opgericht, een vacatureplatform voor en door artsen. Al jaren wordt dit platform door het grootste deel van de huisartsen in Nederland gebruikt om korte en lange waarnemingen in te vullen en op die manier heeft het een belangrijke rol gespeeld heeft in het voorkomen van huisartsentekorten. Eén van de basisvoorwaarden is altijd kwaliteitsbewaking geweest: de website controleert dagelijks de bevoegdheid van de in te zetten artsen, onder andere op verzoek van driekwart van de huisartsenposten in Nederland. Bij problemen in die bevoegdheid overlegt ons team met de betrokken huisartsenposten én de betreffende huisarts. Uit deze ervaringen weten wij: achter bijna alle opgelegde maatregelen gaat een pijnlijk verhaal schuil, waarbij woede en schaamte niet zelden voorkomen. Het is heel belangrijk dat met deze individuele gevallen heel voorzichtig wordt omgegaan.
En precies daar wringt wat mij betreft de schoen. Een patiënt kan, door zelf het BIG-register te raadplegen, niet goed beoordelen wat een maatregel inhoudt. Nog lastger is het voor een patiënt om te beoordelen of een specialisme aanwezig moet zijn in de BIG-registratie (en het valt niet op als die ontbreekt). Twee voorbeelden. Een arts die bijvoorbeeld een berisping opgelegd heeft gekregen mag gewoon werken, maar dat kan door een patiënt heel anders worden geïnterpreteerd. Hier ligt een risico op naming en shaming, zeker in dit tijdperk van social media. Andersom kan hetzelfde ook gebeuren wanneer een patiënt bij een arts-assistent, bijvoorbeeld op de afdeling gynaecologie, komt en er in het BIG-register achter komt dat de dokter helemaal geen gynaecoloog is.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Wij weten uit ervaring inmiddels dat de professionals met een berisping het moment vrezen dat er proactief verwezen moet worden naar het BIG-register. Om die reden hebben we ons team een heel eenvoudig instrument laten bouwen, zie www.zorgbevoegd.nl. Via deze website kan iedereen eenvoudig van een professional zien of deze bevoegd is op dit moment (live koppeling aan het BIG-register). Dàt is de informatie die men nodig heeft immers. Op deze wijze wordt de professional beter beschermd, omdat bijvoorbeeld een arts met een berisping gewoon als bevoegd uit de bus komt. De professional kan eenvoudig een QR-code aanmaken via de website en deze delen met patiënten en andere belangstellenden (op badges, website, briefpapier, etc). Deze zien dan heel eenvoudig of die professional op dit moment bevoegd is. Het is dus veel minder werk voor de patiënt, en die krijgt betere informatie. Tegelijkertijd voorkomt dit onnodig risico op publieke schade voor de professional: iemand met een berisping is gewoon bevoegd, iemand met een schorsing niet. Het beschermt dus de professionals én de patiënten.
Gebruik van zorgbevoegd.nl is voor alle partijen gratis.
Dit initiatief komt dus uit de praktijk van alledag voort. Wij zouden graag met u in contact komen, zodat we onze service aan patiënten en professionals wellicht breder kunnen inzetten. We moeten de zorgprofessionals, waar er toch al te weinig van zijn, niet nog meer onder druk zetten.