Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam GGD Amsterdam (drs LW Boland)
Plaats Amsterdam
Datum 29 juli 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Instructies zijn duidelijk, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om de voorliggende vraag: waarom deze exercitie betrefffende een registratienummer dat digitaal veel toegankelijker is?

Het is niet nodig de burgers als onmondig te beschouwen. Dat zijn zijn namelijk geenszins! In zeldzame situaties kan iemand hulp krijgen van een naaste bij het opzoeken van het BIG-nummer als dat gewenst is.

Burgers kunnen met 2 kliks het BIG-nummer van een arts of andere BG-geregistreerde professional vinden (net zelf nog geprobeerd): https://zoeken.bigregister.nl/zoeken/kenmerken
Een openbaarvervoerverbinding opzoeken is complexer, en dat kan ook iedereen.
Dus: nodeloos om nóg meer registratie- en administratiegedoe neer te leggen bij toch al behoorlijk overvraagde zorgprofessionals

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Ja, en bovendien volledig overbodig (zie boven).
Ik kan mijn tijd nuttiger besteden dan nagaan van wélke naam/adresformats ik gebruik maak in het dagelijks leven en dan vervolgens daar een BIG-nummer aan gaan toevoegen. Sommige formats zijn bovendien niet beïnvloedbaar aangezien ook van organisatiewege naam/adresformats gebruikt worden.

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Waarom in deze tijd nog niet-digitale bronnen willen introduceren? We leven in 2019.
Het lijkt me ruim voldoende om het BIG-nummer in de wachtkamer te hangen.

De overheid zelf is kampioen digitaal werken, waardoor sommige ouderen (of verstandelijk minder valide medeburgers) niet eens meer zelf een aanvraag kunnen doen voor een toeslag, kunnen reageren op woonruimteaanbod, of een belastingformulier kunnen invullen. Daarvoor moeten betrokkenen vertrouwelijke gegevens zoals hun BSN en pincodes aan derden toevertrouwen (hopend dat dezen daar eerlijk mee zullen omgaan)
Hoe vaak in de praktijk wil een patiënt een BIG-nummer van een zorgverlener weten?
In die zeldzame gevallen is deze patiënt 2 klikken verwijderd van het antwoord.
En als iemand daarbij hulp nodig heeft is die beschikbaar en er hoeven geen vertrouwelijke codes te worden overhandigd aan de helper.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Waarom in deze tijd nog niet-digitale bronnen willen introduceren? We leven in 2019.
Het lijkt me ruim voldoende om het BIG-nummer in de wachtkamer te hangen.